MENER ALVOR: Liten tvil om at Audi har alvorlige elbilambisjoner. Nå signaliserer konsernsjef Bram Schot at selv Audi TT skal over på strøm. Foto: Audi

Ikonet blir elektrisk:

Audi intensiverer satsingen på nullutslippsbiler

Audi erkjenner at elbiletterspørselen øker langt hurtigere enn forventet – og handler deretter. Til og med designikonet Audi TT blir helelektrisk.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med den ganske dystre årsrapporten for 2018 som ble lagt fram i mars, innrømmet Audi-sjef Bram Schot at elbilmarkedet har vokst raskere enn de selv forventet – ikke minst erfart gjennom mottakelsen av deres egen e-tron.

Den videre planen med å redusere CO2-utslippet med 30 prosent fra 2015 til 2025, og samtidig øke lønnsomheten, inkluderer nå et uttalt mål om at elektrifiserte modeller skal utgjøre 40 prosent av salget på verdensbasis.

Det betyr blant annet at det vil komme 10 ladbare hybrider og 20 helelektriske modeller fra Audi i det samme tidsrommet.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Tydelige signaler

I denne prosessen blir blant andre nevnte TT – et lekkert designet symbol på fossil glede – både lydløs og utslippsfri.

Det samme skjer trolig med luksussedanen A8.

Audi-sjefen kan ikke tidfeste det til mer enn «om noen år», men signalet er uansett tydelig.

Med de nye ladbare hybridene A6, A7, A8 og Q5, som ble presentert på bilutstillingen i Geneve i mars, har Audi denne teknologien i nesten hele modellporteføljen.

På litt lenger sikt ser vi fram til helelektriske e-tron Sportback, en coupeversjon på samme basis som SUV’en, samt den svært sporty e-tron GT og den mindre SUV’en Q4 e-tron.

Les også: Vår test av e-tron – en Audi med vind i speilene

IKON: Audi TT Roadster.

Besto ikke «stresstesten»

Audis elbilplaner er rent fysisk koblet til de to plattformene MED og PPE.

Den første utviklet av Volkswagen til helelektriske modeller i diverse former og i folkelige prisklasser.

Den andre utviklet av Audi og Porsche, og beregnet for mer luksuriøse modeller med eldrift.

Audi solgte 3,5 prosent færre biler i 2018 enn året før, men kostnadsreduksjoner og streng investeringsdisiplin bidro til å pynte på sluttresultatet.

Konsernsjef Schot har vært tydelig på at Audi rent forretningsmessig ikke har bestått det han kaller «stresstesten», som blant annet innebærer overgangen til nye målemetoder for forbruk og utslipp.