Nå snur bilindustrien

VW, Mercedes og Opel har de tre store stjernene i Paris

VW ID, Mercedes EQ og Opel Ampera-e er de største stjernene på den store bilutstillingen i Paris som åpner på lørdag. Disse bilene viser nemlig at de store bilprodusentene nå legger om hele strategien sin: Alle er elektriske med lang rekkevidde.

Opel er allerede klar med sin Aprea-e. I Norge står kundene i kø, uten å ha sett bilen annet enn på bilder. Selv om det offisielle salget ikke starter før over nyttår, har pågangen hos forhandlerne vært så stor at de har vært nødt til å begynne å tegne kontrakter. På kontraktene står det en pris på 330.000 kroner, men trolig blir startprisen noe lavere. Det er rekkevidden på rundt 500 kilometer som frister kundene. Den elektriske motoren yter over 200 hester og bilen gjør unna 0-100 km/t på sju sekunder.

 

VW er klar med den første av sine nye elbiler i 2020. VW-sjef Herbert Dies innrømmer at dieseljuks-skandalen, som eksploderte for ett år siden, har vært en tøff utfordring. Men det har også fått VW til å tenke helt nytt.

– Ved å erstatte motor, girkasse, bensintank og eksosanlegg med en flat batteripakke i bunnen av bilen, blir det mye plass til overs. Det betyr at vi kan bygge en bil på størrelse med en Golf, som har golf, som har god plass til fem personer og mye bagasje. I tillegg får vi en bil som kjører svært miljøvennlig. ID blir en ny folkebil. Den viktigste bilen for VW siden vi lanserte Bobla i 1938 og Golf i 1974.

– Dette er bare den første i en rekke av elbiler på den nye MEB-plattformen (modular electric toolkit). I 2025 skal vi har solgt en million elektriske biler. Med en rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer kan den brukes av alle.

Mercedes jobbet i mange år med hydrogen som framtidig drivstoff, men satser nå fullt på elektriske biler. Første EQ, som Mercedes kaller bilene, er klar på veien om tre år.

– Vi har valgt å bygge den første bilen rundt et SUV-konsept, som er det veldig mange bilkjøpere ønsker seg i dag.  Bilen vil få en rekkevidde på 500 kilometer, har firehjulstrekk og vil koste som en rimelig utstyrt utgave av dagens GLC, sa Mercedes-sjef Dieter Zetsche på utstillingen i Paris.  Med avgiftsfritak i Norge vil det trolig være snakk om under 400.000 kroner. Men hvilke avgiftsregler som gjelder når bilen kommer på veien i 2019, er selvfølgelig umulig å vite.

I 2025 vil Mercedes ha ti rene elektriske biler på veien, ifølge Zetche.