IKKE GJENNOMSLAG: KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan møtte en kald skulder fra regjeringspartnerne da Transport- og kommunikasjonskomitéen behandlet forslag fra KrF og Ap om å utrede veiprising. Foto: Stortinget

Ikke flertall på Stortinget for å utrede veiprising:

KrF parkert av regjeringspartnerne

Det er ikke flertall i Stortingets transportkomité for å utrede veiprising til erstatning for dagens bompenger. – Nei til veiprising er i praksis å si ja til dagens bilrelaterte avgifter, mener NAF.

Publisert Sist oppdatert

Både Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har tatt til orde for utredning av veiprising, og fremmet forslag om dette i Stortinget.

Systemet går ut på at man betaler for hvor, når og hva slags bil man kjører.

Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre har flertall i komiteen, og stemte tirsdag nei til å utrede forslaget. KrF er ikke representert i Stortingets transportkomité.

Les også: Datatilsynet med klarsignal for GPS-måling

Ny teknologi

Regjeringspartiene har i stedet gått inn for å utrede ny teknologi til erstatning for bompenger. Saken kommer opp i Stortinget 5. mars, og det vil være KrF som avgjør utfallet.

Hans Fredrik Grøvan, stortingsrepresentant for KrFsier partiet vil stemme for flertallsinnstillingen fra komiteen.

– Det er flertall for utredning av ny teknologi som skal erstatte dagens bompengeordning, og i begrepet ny teknologi så ligger også veiprising. Vi kommer til å støtte det som nå er flertallsinnstillingen i Stortinget, sier Grøvan.

– Regjeringen har forpliktet seg til å ha en ny gjennomgang av dagens avgiftssystem for bil. Den gjennomgangen skal være ferdig innen 2025 og i den forbindelsene skal dette inkludere utredningen av ny teknologi som skal erstatte dagens bompengeordning, legger han til.

Les også: Finner ikke plass til alle de nye bomstasjonene

NAF: Overrasket og skuffet

NAF reagerer og mener at dette bare er en ny måte å utrede bompenger på. Organisasjonen mener bompenger som finansiering for veier bør avskaffes.

– Vi er overrasket og skuffet. Dette løser ikke noe som helst, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Hun mener at det er ikke noe poeng i å utrede ny teknologi som erstatning for bompenger.

– Stortinget tør ikke åpne den store sekken, som dreier seg om avgifter på kjøp og bruk av bil. Det synes vi er overraskende, for tiden er overmoden for å se på nye løsninger, sier Ryste.

Tidligere denne måneden viste en undersøkelse at 53 prosent av de spurte mener veiprising bør erstatte dagens bilavgifter. Kun 8 prosent foretrekker dagens avgiftssystem. Undersøkelsen er utført av Bilimportørenes Landsforening (BIL), skriver Dagens Næringsliv.

– Et ja til økte bilavgifter

NAFs ekspert på bompenger og bilavgifter, Line Lillebø Osfoss, mener nei til veiprising i siste instans også er et ja til økte avgifter på bensin- og dieselbiler.

– Veiprising kunne gjort det billigere å kjøpe og eie biler, og å bruke dem i distriktene og utenfor rushtidene. I dag betaler man like mye uavhengig av hvor og når man kjører, sier Osfoss til Motor.

Hun mener et nei til veiprising dessuten er et ja til det hun kaller et juletre av bilavgifter, og videre flikking på engangsavgiften.

– Nei til veiprising er også et ja til høyere avgifter på elbil fordi det fører til innføring av engangsavgift på elbiler fra ca. 2025. Det fører igjen til høyere avgifter på bensin- og dieselbiler for å nå målet om færre slike biler, sier Line Lillebø Osfoss.

(©NTB)