FINT DRIV: Prosjektleder Olle Fast i Volvo med hybriddrivlinjen T8 som har satt fart i Volvo-salget. Foto: Peter Raaum

VOLVO MED ELEKTRISK MILLION-MÅL

«Vi kommer til å overstige salgsmålet betydelig»

Volvo skal selge 1 000 000 elektrifiserte biler innen 2025. Er 800 solgte XC60-hybrider på under 20 dager i Norge et signal om at målet ganske så realistisk?

Publisert

– Dette er i hvert fall et forhåndssalg vi aldri har opplevd før på så få dager. Men vi ser at at forhåndssalg av biler i Norge er en trend som utvikler seg, trolig på grunn av en kombinasjon av teknologi og varemerke, sier Øystein Herland, adm. direktør i Volvo Car Norway.

Han sitter med en ordrebok som viser 1000 forhåndsolgte XC90, 1400 forhåndsolgte V90/S90, 750 forhåndsolgte V90CC og nå – kort etter visning i Genève – 800 av den nye XC60.

SALGSVINNER: Norske kunder har bestilt 800 biler av Volvo XC60 plug-in hybrid på under tre uker.

Salgsmålet for 2017-salget av XC60, en plug-in-hybrid som kommer ekstremt godt ut i dagens avgiftsregime, var 2000 biler. Ambisjonen er ikke endret.

– Men vi kommer nok til å overstige det tallet betydelig, sier Herland.

Etter XC60’en kommer en elbil, antagelig nærmere V40 i størrelse, på markedet i 2019. Sentralt i utviklingen er Volvos ladbare drivlinje, T8 Twin Engine. Hybriddrivlinjen har blitt en kjempesuksess i Norge. Neste år øker Volvo energikapasiteten på T8 fra 9,2 til 10,4 kilowattimer uten at selve batteripakningen blir verken større eller tyngre.

Olle Fast er prosjektleder for drivlinjer i Volvo, og har stått sentralt i utviklingen av den generasjonen biler som nå ruller ut fra fabrikken i Torslanda.

– Ambisjonen om en million elektrifiserte biler i 2025 er en veldig tydelig markering. På veien dit skal vi elektrifisere eller utvikle en plug in-løsning på alle våre modeller, sier Fast til Motor.

– Hvor viktige er statlige insentiver for farten på dette skiftet?

– Vårt bilde er at vi må levere plug in- og el-biler uavhengig av hvordan de politiske insentivene ser ut. Vi må bygge et business-case som fungerer uavhengig av hva de forskjellige lands myndigheter velger å gjøre. Og vi ser potensialet: Batterikostnaden går ned, kostnadene går opp på tradisjonelle drivlinjer osv. Vi har en veldig spennende tid de nærmeste fem årene, hvor vi nærmer oss et knekkpunkt hvor dette blir kostnadseffektivt for oss.

– Femårsplan?

– Jeg tror det er en rimelig tidshorisont, fordi utviklingen går så himla fort, ikke minst på batterier. Både kostnadsmessig og energimessig. Strekker vi forutsetningene enda lenger fram, så kommer vi til å ta feil, sier Fast.

– For oss er det en enorm forvandling i tekning, og det tilpasser vi hele selskapsstrukturen etter. Tidligere har vi jobbet med elektrifisering som en del innen powertrain, nå flyttes elektrifisering inn som en del av vår organisasjon. Enten man lager el-motor eller forbrenningsmotor, så er man i samme organisasjon. Det er en tydelig måte å vise for oss selv at de kommende årenes investeringer skal veies både mot el-delen og mot forbrenningsdelen. Vi løfter elektrifisering inn som en selvsagt del av Volvo, mye mer integrert enn før.

– Ved siden av myndigheten intensiver: Hva skaffer kjøpere til disse bilene?

– Jo flere kunder som har opplevd å kjøre på el, så er det det man vil. Det er mykt, det er stille, det er raskt, og det er behagelig. Når jeg snakker med mine venner som ikke er i bilindustrien, så er det jo alltid el-bilene de spør meg om. Når kommer de? Jeg tror det finnes en ganske stor del av vårt kundesegment som er villig til å gå over til el raskere enn vi kanskje tror, uavhengig av hvordan insentivene ser ut.

SPENT: Olle Fast, prosjektleder for drivlinjer i Volvo Cars.

 

– Hvordan ser dette markedet ut om 15-20 år?

– Enda bedre!

– Hva blir teknologidriveren?

– Det er et vanvittig vanskelig spørsmål å spekulere i. Noen vil ha selvkjørende biler som sørger for å gi reisen så enkel og smidig som mulig. Andre vil sikkert kjøre. Men det viktige: Skal man ta steget helt ut i retning selvkjørende biler, så må man kunne stole på den i absolutt alle situasjoner. Den typen bil skal kanskje innfri andre behov enn de vi ser hos bilistene i dag. Jeg tror begge kategoriene kommer å til finnes: Den som vil reise bekvemt og enkelt uten for mye motoreffekt. I dag er det ikke et marked hvor du får betalt for bilteknologi som ikke også har stor motoreffekt. Det er jo det man fortsatt kan selge på. Men det kan endre seg. Det er en veldig spennende framtid!