EKSTREMT: Vinterbiltesten måler mer enn godt veigrep. Varmeapparat, lys, bremser, og ikke minst kjøreegenskapene under vinterlige forhold sjekkes grundig. Foto: Pekka Nieminen

VINTERBILTESTEN 2017: KOMPAKT-SUV'ER

Knockout blant små-SUV’ene

Motor tester 16 utmerkede biler under ekstreme vinterforhold. Blant de fem SUV’ene i testene var det én helt suveren vinner.

Publisert Sist oppdatert

Audi Q2 deler førsteplassen i vinterbiltesten med Volvo S90, men hvis vi ser nærmere på den største kategorien i testen – kompakt-SUV’ene – var det ikke mye konkurranse.

Mens Audi Q2 scorer jevnt over høyt i alle de ni kategoriene som bilene er testet i, og får et snitt på 9,1 poeng, ligger de fire andre SUV’ene et poeng eller mer bak:

Toyota C-HR fikk 8,1 poeng og Peugeot 3008 fikk 7,9 poeng, mens Ford Ecosport og Honda HR-V begge endte på 7,6 poeng.

Vær obs på at denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk, kjørekomfort og andre ting våre vanlige biltester fokuserer på. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet og komfort i mørketid og kuldegrader.

En norsk vinter er blant det tøffeste du kan utsette en bil for. En god vinterbil skal ha mer enn godt veigrep på snø og is. Med denne testen ønsker vi å finne ut hvor bra varmeapparatet fungerer i streng kulde og hvor godt lys bilene har. Det er viktig både for sikkerheten og kjørekomforten.

Viktig er det også å finne ut hvor gode og sikre kjøreegenskapene er på snø og is og hvor gode bremsene er. Evnen til å ta seg fram i bratte, glatte bakker er viktig.

Vi har også testet forbruket og utslippet av skadelig eksos i kulde og funksjonen til elektriske varmere i sete, vinduer ratt og så videre. De fleste testene er kjørt i Ivalo i Nord-Finland, på det samme testanlegget der vi kjører vinterdekktestene. Noen av testene er kjørt i laboratorium i Helsinki.

Den store vintertesten er som tidligere år kjørt i samarbeid med finske Tekniikan Maailma, som har gjort tilsvarende tester i 25 år. Alle testbilene er utstyrt med piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2 vinterdekk.

Dermed er det bilenes evne til å ta seg fram, bremse og oppføre seg stabilt i kritiske situasjoner som avsløres. Ikke de forskjellige dekkmerkenes egenskaper.

Her kan du lese detaljene om de fem kompakt-SUV’ene:

9,1 poeng: Audi Q2 Business 1,4 TFSI

8,1 poeng: Toyota C-HR Hybrid Active

7,9 poeng: Peugeot 3008 Puretech 130 Allure

7,6 poeng: Ford Ecosport 1,0 Ecoboost

7,6 poeng: Honda HR-V 1,5

Her kan du lese hele testen med alle de 16 bilene.

Og her er vinnerne i de viktigste kategoriene.

PS: Bilene i den store vinterbiltesten er valgt blant de som kom nye på markedet i 2016. Fordi det ikke finnes utstyr i Norden for å teste forbruk og utslipp på biler med firehjulstrekk, var ingen i 4x4-kategorien med i testen – ei heller Tesla X, som var den eneste nye el-bil-modellen i 2016.