Jan Ivar Engebretsen i NAF nødstopp langs veien 2016
IKKE HYGGELIG: – Å stå langs veien med nødstopp er ingen hyggelig opplevelse. Punkterer du uten å ha med reservehjul, kan bety mange timers venting på å komme videre, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF
Ta med reservenøkkel på langtur
LANG TID: Det kan ta flere dager å skaffe en ny, kodet nøkkel som passer til bilen. Husk reservenøkkel når du skal på langtur. Foto: Rune Korsvoll

Tre ting du kan gjøre selv for å unngå nødstopp i vinter

For mange er skrekken å bli stående langs kalde, mørke vinterveier med stopp på bilen. Den gode nyheten er at du kan forebygge nødstopp selv med noen enkle tiltak.

Del denne artikkelen

Det er nemlig de samme tre-fire feilene som forårsaker de aller fleste problemene for bilister langs veien. På toppen av nødstopp-statistikken til NAF ligger flatt batteri, motorstopp, punktering og utelåsing. Hvert år hjelper NAFs veitjeneste rundt 200.000 bilister med disse problemene langs veien.

– Nødstoppen langs veien er både irriterende og tidkrevende. Får du problemer på vei til hytta eller i andre områder utenfor tettbygde strøk, kan det ta tid å få hjelp. Og når du får hjelp, kan det ta tid å skaffe et nytt dekk eller en ny nøkkel til bilen. Spesielt dersom problemet oppstår i helgen med stengte butikker. Den gode nyheten er at du enkelt kan slippe unna disse problemene ved å ta noen forholdregler. Det er tre-fire enkle ting som alle kan gjøre, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Han har tidligere kjørt veipatrulje for NAF i mange år på noen av de vanskelige fjellovergangene.

Les testen: Dette er de beste batteriene til bilen

– Flatt batteri troner på toppen av nødstopp-statistikken. Dette problemet kan du fint unngå dersom du gir batteriet en opplading før  kulda setter inn. Er batteriet gammel, og du er i tvil om det er i dårlig forfatning, får du sjekket dette enkelt på et bilverksted eller et NAF-senter. Et nytt batteri koster kanskje en tusenlapp, men er en svært god investering, hvis det forhindrer en nødstopp. Sørg også for å tørke bort eventuell skitt på toppen av batteriet, slik at strømmen ikke ”kryper ut” mellom batteripolene når bilen står parkert.

– Alle biler bør ha reservehjul. Mange moderne biler har verken jekk eller reservehjul. Da er du avhengig av hjelp fra en servicebil når du punkterer. Boksen med skum som finnes i moderne biler virker sjelden. Det kan ta timer, eller i noen tilfeller dager, å skaffe nytt dekk. Skal du på langtur og bilen din ikke har reservehjul, bør du legge ett av hjulene du har i garasjen i bagasjerommet.

Les også: Dette bruktbil-monsteret kan koste deg 50.000

– Et annet godt råd når du skal kjøre langt, er å ta med en reservenøkkel. Ikke legg den i hanskerommet, men for eksempel i lommeboka. Bare i løpet av et to-tre måneder i sommer, måtte vi ut å hjelpe over 1.000 NAF-medlemmer som hadde låst seg ute av bilen eller mistet nøkkelen. Vi kan ofte hjelpe til med å åpne bilen når vi kommer, men uten en nøkkel som er kodet til å passe bilen, får du ikke start. Å skaffe ny, kodet nøkkel til bilen kan ta dager.

– Motorstopp står også høyt på listen over nødstopp, men dette er kanskje det eneste du ikke kan klare å forebygge selv. Her er det ofte dårlige kontakter eller ødelagte sensorer som er årsaken. Utforkjøringer kan du forebygge ved å slå av litt på farten på glatte veier. Sørge du for friskt batteri, reservehjul og reservenøkkel har du uansett eliminert er store del av årsakene til nødstopp langt veien, sier Engebretsen.

Seks nødstopp på topp vinter 2015/2016

Batteri/hjelpestart                      14.244

Motorstopp under kjøring           6.416

Utforkjøring/kollisjon                  3.551

Punktering                                  2.476

Innelåst/mistet nøkkel                 1.054

Feilfylling                                     489

Assistansetall fra november/desember 2015 og januar/februar 2016

Antall NAF-assistanser totalt på disse fire månedene var 32 360.