ØKER SPENNINGEN: Akio Toyoda, styreleder og øverste sjef i Toyota, tar grep for produksjon av helelektriske biler. Foto: Toyota Motor Corp.

Ekspertene tolker nytt batterikjøp:

Dette er signalet på at det er elbil-alvor

Toyota har stått fast ved sin hybrid-strategi, mens stadig flere av konkurrentene har begynt opptrappingen av sin elbilsatsning. Nå kommer det håndfaste signalet på at japanerne kommer etter.

Publisert Sist oppdatert

Toyota går sammen med Panasonic om et større samarbeid innen batteriproduksjon, skriver det japanske business-nettstedet Nikkei.

Satsingen tolkes som et strategisk grep for å kontrollere kostnader og tilgang på batterier i et marked hvor kinesiske produsenter tar stadig større kontroll.

Toyota vil bli majoritetseier i selskapet, som trolig også skal levere til Mazda og Subaru.

De to selskapene har samarbeidet lenge, blant annet om batteriene Toyota har i dagens hybrider, men den nye satsingen vil markere en kraftig opptrapping.

Les også: Trapper opp hydrogensatsing

50 ganger så mye

Målsettingen, ifølge Nikkei, er en produksjon med mer enn 50 ganger så høy batterikapasitet som de to selskapene har i dag.

Dette skal gå parallelt med det arbeidet som Toyota og Panasonic har hatt gående om utvikling av faststoff-batterier, som mange har hevdet skal erstatte dagens litium-ion-batterier.

Toyota har lenge sagt at selskapet vil produsere helelektriske biler, bare kostnadene blir lavere og markedene større. Nå begynner den fasen tydeligvis å nærme seg.

Les også: Hvor i h…… kan man selge elbiler?