KLAR FOR 100 MIL? Toyota sier den hydrogendrevne konseptbilen Fine-Comfort Ride skal komme med en rekkevidde på 1000 km, nær det dobbelte av dagens Toyota Mirai.

Vises på bilutstillingen i Tokyo neste uke:

Toyota forbereder hydrogenbil med 1000 km rekkevidde

Toyota tviholder på hydrogen som framtidas nullutslippsløsning. Neste uke presenterer verdens største bilprodusent «Fine-Comfort Ride», en hydrogendrevet konseptbil som skal ha 1000 km rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Nyhetsmeldingene onsdag kveld inneholder ingen opplysninger om når en slik bil eventuelt kan komme på veien, men såkalte konseptbiler trenger (i beste fall) noen år før de blir en realitet – hvis de i det hele tatt kommer i produksjon.

Toyota Fine-Comfort Ride har ikke bare en rekkevidde som feier dagens nullutslippsbiler av banen.

Den har også et design som skiller den fra mengden.

Les også: «Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen enn elbil»

Bilen som vises fram i Tokyo er 483 cm lang, men har en akselavstand på hele 345 cm. «Fine-Comfort Ride» har seks seter, som kan vendes slik at bilen blir det Toyota kaller «a new form of the premium saloon» – ikke helt fjernt fra Symbioz-konseptet som Renault presenterte på bilutstillingen i Frankfurt tidligere i høst.

Toyota har tidligere flagget et mål om å selge 30 000 hydrogenbiler årlig fra rundt 2020, primært ved sedan-modellen Mirai som ble lansert i 2015. Toyota Mirai er den eneste tilgjengelige hydrogenmodellen på det norske markedet i dag, ved siden av Hyundai ix35. I løpet av årets ni første måneder er det bare solgt 32 hydrogenbiler i Norge.

Japan har et nasjonalt mål om 40 000 hydrogenbiler på veiene i 2020, foreløpig er tallet bare 2200. Ved siden av Toyota og Hyundai leverer også Lexus og Honda hydrogenbiler på det japanske markedet.

Les også: Oj, ny stue? Nei, dette er en bil

DAGENS: Sedan-modellen Mirai er Toyotas eneste hydrogenbil på det norske markedet for øyeblikket.