TI GODE TIPS: Med noen enkle triks kan du forlenge rekkevidden til elbilen, selv om gradestokken kryper ned mot minus 15-20 grader. Foto: Rune Korsvoll

Sibir-kulden er her

Ti tips som gir elbilen lengre rekkevidde i kulden

Akkurat når vi trodde at våren var i anmarsj, slår kulde fra Sibir til for fullt. Det er dårlig nytt for elektriske biler. Kapasiteten til batteriet blir dårligere. Du må bruke mye strøm for å varme kupeen, og ladingen går mye tregere. Her er noen enkle triks som kan forlenge rekkevidden betydelig selv om det er minus 15-20 grader ute.

Publisert

Mange elbil-eiere har erfart at rekkevidden på en sommerdag i 20 grader halveres når temperaturen synker til minus 10. Den reduseres ytterligere når temperaturen blir enda lavere.

Snø og slaps øker rullemotstanden til hjulene i tillegg til at vinterdekk normalt har høyere rullemotstand enn sommerdekk. Varmeapparatet sluker strøm, og den innvendige motstanden i batteriet øker.

Eksperter ved Sintef mener at den kan dobles fra + 20 til - 20 grader – noe som gjør at du får betydelig mindre energi ut før batteriet oppnår god temperatur. Det kan ta en halv times kjøring.

Les også: Den nye regjeringen freder elbilen til 2020

 

GIR GODE ELBIL-RÅD: Thorolf Rudolfsen (t.v.) selger Kia Soul og Andreas Schøyen Hyundai Ioniq. De vet litt om hvordan man skal øke rekkevidden på kalde dager.

Thorolf Rudolfsen og Andreas Schøyen selger henholdsvis Kia Soul og Hyundai Ioniq, som er noen av Norges mest populære elbiler. Begge kjenner til utfordringene med kulde, men gir ofte kundene gode råd om hvordan man kan gi elbilen lengst mulig rekkevidde når det er kaldt.

Les også: Motor har testet elbilene med lang rekkevidde.

Dersom du parkerer ute; sørg for å stille inn ladetiden slik at bilen er ferdig oppladet rett før du skal starte kjøringen. Da er batteriet varmt, og du slipper å bruke strøm for å varme det opp. Parkerer inne i varm garasje hvis mulig. Da lades batteriet raskere, og du kan starte kjøringen med et varmt batteri. Det gir lenger rekkevidde. På med jakke og lue. Varmeapparatet i bilen sluker strøm. Du bør heller kle på deg litt mer og bruke setevarmen i stedet for full effekt på varmeapparatet. Bruk varmeapparatet når bilen står koplet på lading, slik at rutene er isfri og kupeen varm når du starter kjøringen. Velg dekk med lav rullemotstand. Det er stor forskjell i rullemotstand, også på vinterdekkene. I Motors siste vinterdekktest øker dekket med høyest rullemotstand (Kumho) forbruket med 5,3 prosent sammenlignet med dekket med lavest rullemotstand (Continental). Sjekk lufttrykket i dekkene. I kaldt vær synker trykket i dekkene og rullemotstanden øker. Senk hastigheten med noen kilometer i timen. Høy hastighet sluker rekkevidde på grunn av økt luft- og rullemotstand. Motstanden kan dobles dersom du øker hastigheten fra 70 til 100 km/t. Sett bilen i «Eco» modus dersom den har det. Da akselerer den automatisk saktere og bruker mindre energi. Det samme gjelder resten av bilens funksjoner som bruker strøm. Lad bilen mens den er varm. Da tar batteriet lettere til seg lading. I +10 grader kan det normalt ta 30 minutter å lade et vanlig elbilbatteri til 80 prosent kapasitet. I -10 grader kan dette ta 90 minutter. (Kilde: ABB) Planlegg kjøringen etter trafikken foran deg, slik at du ikke behøver å gjøre kraftige oppbremsinger og akselerasjoner. En myk kjørestil kan spare 10 prosent energi.