Test Audi Q2 mot Audi A5 2016 NAF Motor
NYTT PÅ NYTT: Q2 og A5 er høstens store nyheter fra Audi. Foto: Rune Korsvoll
Test Audi A5 Coupé Quattro NAF Motor 2016
KJØREMASKIN: A5 er en kjøremaskin for deg som ønsker en sportslig opplevelse. De fleste vil bli solgt som Sportback med fire dører i Norge. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor test Audi Q2 2016
BESTSELGER: Q2 har etter vår mening potensial til å bli Audi mest solgte bil i Norge, dersom den prises riktig Foto: Rune Korsvoll
Interiøret er Audi A5 er hel-digitalt
MODERNE TIDER: Audis cockpit er heldigital og kan tilpasses hva du vil se. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor har kjørt

Test Q2 og A5 - Audi på to helt forskjellige måter

Den ene er sportslig, elegant og sikter mot kunder som ønsker en sportslig kjøremaskin. Den andre er en høybygd og praktisk liten SUV. A5 og Q2 er Audi på to svært forskjellige måter.

Det er uten tvil Q2 som kommer til å bli den mest solgte av disse bilene. Den har etter vår mening potensial til å bli Audi mest solgte bil i Norge, dersom den prises riktig. Og startprisen er det ikke mye å utsette på: Med en 150 hesters bensinmotor, som egentlig passer helt fint til bilen, starten den på 330.000 kroner. Vil du ha automatgir, koster det 18.000 kroner ekstra. Og slik er det med Audi: I utgangspunktet er bilene nesten ribbet for utstyr, så du må regne med mange kroner på ekstrautstyr før du er fornøyd. Det betyr at den blir langt dyrere enn konkurrenter fra merker som Mazda, Opel eller Toyota.

Les også: Disse bilene kan bli Car of the Year 2017

Etter den første prøvekjøringen er vår konklusjon følgende: Audi Q2 er blitt en skikkelig kul liten bil, som kan klare å stjele en del nye, yngre kunder fra andre merker. Ikke minst har den et utseende som er mer spennende enn de større Audi SUV-ene.

Q2 er bare 4,19 meter lang. Baksete passer for to – ikke flere. Bagasjerommet er ikke veldig stort, men det er litt plass under gulvet, dersom du ikke har med reservehjul. I vår doble unnamanøver, går utgaven med firehjulstrekk bortimot perfekt og uproblematisk igjennom i høy hastighet. I utgaven med forhjulstrekk, slår ESP-systemet kraftig inn allerede ved lavere hastigheter, men det er fortsatt mulig å styre bilen forbi hinderet. Den automatiske bybremsen virker bare opp til 35 km/t.

I tillegg til 150 hesters bensin, har vi også kjørt en dieselmotor med tre sylindrer på 116 hester og manuelt gir. Den trekker overraskende godt på lave turtall og du hører ikke mye til den tradisjonelle tresylinder-lyden. Dette er en rimelig kombinasjon som starter på 315.000 kroner. Q2  kommer foreløpig bare med forhjulstrekk.

Les også: Test premium-biler: Bare status eller ekstra bil for pengene?

Alle komponenter fra Audi A3 passer inn i denne bilen. Det betyr at den også kan få et ladbart hybriddrivverk i framtiden. En slik beslutning er ennå ikke tatt, sier Audi. Fra en slik avgjørelsen blir tatt,  kan det gå opp mot to år før en bil er på veien.

Audi A5 Coupé Quattro

A5 Quattro er Audis sportslige alibi. Utseendet er blitt litt skarpere i kantene, men ikke noen revolusjon sammenliknet med forrige utgave. Vel inne bak rattet kommer imidlertid den gode sportsbilfølelsen. Vi sitter svært godt og interiøret preges av Audis nye digitale cockpit, hvor du selv kan velge hva som skal vises. Berøringsskjermen på 12,3 tommer er stor og oversiktlig.

Testbilen har en 2,0 liters TFSI bensinmotor med turbo som yter 252 hester. En presis og kjapp S-tronic automatkasse, som kan gires med hendler bak rattet, sørger både for raske akselerasjoner og en sportslig kjørefølelse. Dette understrekes av presis styring og stabilt understell, ikke minst når du setter velgeren for kjøremodus i ”sport”. At bilen er blitt 60 kilo lettere, kan faktisk merkes på kvikkere og mer presise egenskaper også i vår kritiske unnamanøvertest. Der oppfører bilen seg svært stabilt og er lett å kontrollere i høy hastighet. Testen av bilens automnatiske bremsesystem, avslører at det fungerer perfekt i høyere hastighet enn det fabrikken oppgir.

Les også: Bilistene må betale to milliarder mer i bompenger neste år

Baksetet er noe vi ikke behøver å snakke så mye om. Vi skal uansett ikke sitte der. Du kommer deg kanskje inn dit, men siden bilen bare har to dører, er det et lite kunststykke å komme seg ut igjen. . Dette er heller ikke en bil du kjøper for å få mye plass i bagasjerommet. Vi hadde håp om litt ekstra plass i reservehjulsbrønnen under gulvet, men der har Audi plassert batteriet. Trolig for å sørge for best mulig vektfordeling i bilen. I Norge kommer uansett 80 prosent av A5 til å bli solgt som Sportback. Det betyr at den får bakdører og lettere adgang til baksetene. Den har også litt mer plass i bagasjerommet.

Rimeligste A5 Coupé koster fra i overkant av 500.000 kroner. Sportback-utgaven koster 10.000 kroner ekstra.

DATA

Pris: Audi Q2 - testbil fra kr 357.700,- + reg. kost. (1,4 TSI Stronic). Motor: Bensin 150 hk, 2 WD. Lengde: 4,19 m. Forbruk: 0,52 l/mil. Bagasjerom opptil 405 lit.

DATA

Pris: Audi A5 Coupé 2,0 TFSI - testbil fra kr 651.599,- + reg. kost. Motor: Bensin m/turbo 252 hk, 4 WD, S-tronic automatgir. Lengde: 4,64 m. Forbruk: 0,62 l/mil. Bagasjerom 468 lit.