FORSVINNER: De minste – og desidert mest solgte - batteripakkene til Tesla S og X forsvinner nå fra markedet. Foto: Tesla Motors

Kutter ut den minste batteripakken:

Tesla stanser salget av bestselgere

Tesla trekker ut kontakten for de rimeligste og mest solgte utgavene av både Model S og Model X. Dermed blir disse langt dyrere, samtidig som nye Model 3 blir bedre posisjonert i markedet.

Publisert Sist oppdatert

I kjent stil brukte Tesla-gründer Elon Musk den sosiale plattformen Twitter til å formidle nyheten.

Og han rakk knapt å sette punktum før de minste batteripakkene får dødsstøtet.

Allerede mandag er 75D-versjonene av Model S og Model X ute av produksjon.

I Norge har dette vært den desidert mest solgte S-modellen, og også den mest solgte X-modellen.

Les også: Model X eller I-Pace – hvilken er best?

Stiger over helgen

Du har altså helga på deg til å bestille en S eller X før prisen stiger med henholdsvis 153.000 og 149.000 kroner.

Det er i skrivende øyeblikk prisspranget opp til de dyrere versjonene med større batteri, kalt 100D. Startprisen blir da 823.000 for en S og 866.000 for en X.

Med mindre Musk sitter på noen andre umiddelbare overraskelser, enten nye batterier eller store prisjusteringer, så gir endringene i Tesla-porteføljen noen interessante perspektiver i den dyrere delen av elbilmarkedet:

Les også: Hver tredje Model 3 bestilles i Norge

Prisgunstige

Konkurrenter som Jaguar I-Pace og Audi e-Tron framstår plutselig som svært prisgunstige med sine startpriser på rundt 650.000 kroner.

Og nye Model 3 posisjonerer seg enda sterkere, nærmest i sin helt egen klasse, med lang rekkevidde og firehjulsdrift til en foreløpig startpris på 455.000 kroner.