motor test tesla Model X og Jaguar F-Pace 2016
VALGETS KVAL: Tesla Model X er ren elektrisk med imponerende innvendig plass. Jaguar F-Pace er mer tradisjonell men minst like tiltrekkende. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Tesla MOdel X 2016 interiør
SUPER PLASS: Den innvendige plasen i Tesla Model X er enorm. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Jaguar F-Pace 2016
BRITISK TRADISJON: F-Pace er Jaguars første SUV, bygget på en mer tradisjonell måte enn Tesla. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Tesla Model X 2016
ÅPEN DØR: Bakdørene på Tesla er ekstreme. De gir enkel innstigning, men snøen og vannet på taket faller rett ned i setene. Foto: Rune Korsvoll
NAF Motor har kjørt luksus-suvene

Test Tesla Model X mot Jaguar F-Pace

Tesla Model X er en ren elbil med lang rekkevidde, svært god innvendig plass, men med en del spesielle tekniske løsninger. F-Pace, som er Jaguars første SUV noen gang, har mer tradisjonelle tekniske løsninger. Dette er luksus-SUVer på to forskjellige måter.

Tesla Model X gjør meg svimmel. Ikke av lykke, for jeg kommer neppe til å eie en så dyr bil noen gang. Det er akserasjonen som gjør meg svimmel. Sitter du i en P90 Ludicrous med 539 hester og gir full gass, er akselerasjonen så kraftig at hjernen blir slengt bak i hodeskallen. Slik føles det i hvert fall. De offisielle tallene er 3,1 sekunder fra 0-100 km/t og jeg tror det stemmer i virkeligheten. Denne utgaven av bilen koster over 1,1 millioner kroner, så de fleste nøyer seg kanskje med en P60 med 332 hester som starter på 663.000 kroner.

Tar vi vekk bensinmotoren, girkassen, eksosanlegget og bensintanken fra en bil, og erstatter dem med en flat batteripakke i gulvet, så blir det mye plass til overs. Dette merkes også i Model X.  Den innvendige plassen er svært god. Du kan få fra fem til sju seter, og fortsatt bra med bagasjeplass. Som femseter rommer bagasjerommene  foran og bak 2180 liter.

Bilen har firehjulstrekk, men om dette elektriske systemet er like godt til å ta seg fram på dårlig vinterføre som de tradisjonelle mekaniske systemene, har vi ennå ikke testet. De spesielle bakdørene gir enkel innstigning til baksetene. Men å plassere en takboks på bilen er umulig. Vi ser også for oss snø og is fra taket som faller inn i baksetene vinterstid, og at mekaniske hengsler og elektronikk kan feile i under påvirkning av is og kulde.

Kjørekomforten på vanlig vei er god. I motorvei-hastighet kommer det en del vindtøy øverst i den enorme frontruten. Ruten er så stor at en kollisjon med elg vil kunne bli svært dramatisk. På dårlig asfalt kommer de ganske mye støy fra de 22-tommers store hjulene på vår bil. Rekkevidden på de forskjellige utgavene er mellom 350 og 450 kilometer på fullt batteri.

Jaguar F-Pace

Mange har nok drømt om å ha en Jaguar parkert i oppkjørselen. F-Pace er absolutt en av de kuleste SUV-ene i luksus-klassen. ”Alle” har BMW, Volvo eller Audi. Med en Jaguar skiller du deg ut.

Jaguar har valgt et tradisjonelt oppsett til sin første SUV: Under panseret en dieselmotor på 300 hester, kombinert med en åtte trinns automatgirkasse. Det fungerer fint. Fra 0-100 er denne bilen omtrent halvparten så rask som største Tesla Model X, men det holder i lange baner. Prisen på bilen med denne motoren er rundt 1 million kroner.

Mens Tesla er 5,04 meter fra støtfanger til støtfanger og F Pace 4,73, så blir den innvendige plassen mindre. Men det går tre i baksetet, og bagasjeplassen er på 650 liter er bra. Kjørekomforten er svært god, med lavt innvendig støynivå.

Med en 180 hesters dieselmotor  og bakhjulstrekk, koster Jaguar F-Pace fra i overkant av 600.000 kroner. Ønsker du firehjulstrekk, må du legge 50.000 til på bordet. Det er nok en slik utgave som bli bestselger i Norge, tipper vi.