ADVARER: – Vær obs på brann på grunn av setevarmerne, sier Sverre Ødegård – som har opplevd det to ganger med samme bil. Foto: Privat

Advarer mot brann i setevarmerne:

Har hatt setebrann – to ganger

– Det er helt utrolig, sier Sverre Ødegård, som to ganger har hatt branntilløp på grunn av setevarmerne. – Dette er branner det er vanskelig å forebygge, sier NAF.

Publisert Sist oppdatert

Tenk deg at du sitter og kjører, og plutselig kjenner røyklukt – og en intens varme bak ryggen din, eller under rompa.

– Skru av setevarmeren og stopp, råder teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Les også: Dette er de nye bilene som kommer

Etter reklamasjonsfristen

Sverre Ødegård fra Askim i Østfold har to ganger opplevd branntilløp i sin BMW X3 2006-modell.

– Første gang var for fem år siden da min kone kjørte. Vi måtte bytte både setepute og setetrekk, og det ble også brannskader på hennes vinterkåpe, forteller Ødegård.

Ulmebrannen skjedde etter reklamasjonsfristen på fem år, og Ødegård måtte betale egenandel på forsikringen på 3000 kroner.

Les også: Einar overlevde tunnelbrannen

MINDRE SKADER: Ved den andre brannen reagerte Sverre Ødegård raskt, og hindret stor skade. Likevel måtte setetrekk og varmetråder skiftes. Foto: Sverre Ødegård.

Sikringer gikk ikke

I fjor skjedde det samme igjen. Denne gangen i passasjersetet.

– Jeg fikk slått av bryteren med det samme jeg kjente røyklukten. Det ble kun mindre skader, men jeg måtte skifte setetrekk og varmetråder selv slik at jeg slapp å bruke forsikringen.

– Det er utrolig at vi har hatt to branntilløp. Ingen sikringer har gått, og jeg sjekket at sikringsstørrelsen var korrekt. Ingen jeg har snakket med vil antyde hva årsaken kan være, sier Ødegård – som ønsker å advare andre mot brann på grunn av setevarmere.

Les også: Disse fotoboksene kniper flest

– Vanskelig å forebygge

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF sier at varmetrådene i bilsetene normalt har lang levetid.

– Årsaken til disse branntilløpene er trolig at det har oppstått et nestenbrudd eller vært dårlig kontakt – men ikke kortslutning – slik at det har utviklet varme, sier Bergerud.

Han sier det er vanskelig å forebygge slike skader.

– Men man bør ikke stå i seter eller utsette de for lignende punktbelastning.