Ny Toyota Prius Plug-in 2017
SOLCELLER: Teoretisk skal solcelletaket gi noen kilometer ekstra om dagen. Men da bør du be om pent vær og sol. Foto: Rune Korsvoll
Ny Toyota Prius Plug-in 2017
LENGRE PÅ STRØM: Nye Prius Plug-in har større batteri og kan kjøre opptil 60 km/t på strøm sier Toyota. Det er nok på en god sommerdag. Foto: Rune Korsvoll
Ny Toyota Prius Plug-in 2017
STJELER PLASS: Bilen har to seter bak og relativt lite bagasjerom - takket være at batteret stjeler plass. Foto: Rune Korsvoll
Ny Toyota Prius Plug-in 2017
MYE KOMFORT: Prius Plug-in har mye utstyr og kjøring på strøm gir høy komfort. Foto: Rune Korsvoll
Ny Toyota Prius Plug-in 2017
FIRE KILOMETER? På en solrik dag, kan dette taket kanskje gi deg fire kilometer ekstra kjørelengde. Foto: Rune Korsvoll
Ny Toyota Prius Plug-in 2017
LADING: Mobiltelefonen kan lades induktivt og trådløst når den legges i midtkonsolen. Foto: Rune Korsvoll
Nye Toyota Prius Plug-in

Solcelle-tak skal gi ekstra kilometer, men funker det?

«Alle monner drar» tenkte nok Toyota da nye Prius Plug-in ble utstyrt med solcelle-tak. Det gir ingen super ladeeffekt, men gir deg kanskje fire kilometer ekstra rekkevidde på en solrik dag. Bilen er uansett bensingjerrig og miljøvennlig i trafikken.

Del denne artikkelen

Toyota har hatt en ladbar Prius i salg tidligere, men den elektriske  rekkevidden har vært svært kort og salget like begrenset.

Nye Prius Plug-in har fått et betydelig større batteri (8,8 kWh), en varmepumpe som bidrar til mer effektiv oppvarming og et tak med solceller som altså bidrar litt til effektiviteten.

Luksusbilen Fisker har hatt dette tidligere, uten noen stor suksess.

Les også: Fire nykommere på Golf-jakt

Varmepumpen skal gjøre drivverket effektivt ned mot minus 20 grader, lover Toyota.

De hevder at bilen klarer 62 kilometer på strøm, før bensinmotoren starter og hjelper den videre.

Vi klarte i overkant av 40 kilometer i pluss to grader med tungt-rullende vinterdekk. Hvor mye som skyldes solcellene, vet vi ikke, siden vi ikke så sola de dagene vi kjørte bilen.

Uansett: Sammen med siste generasjon hybriddrivverk, gir dette deg en effektiv, bensingjerrig og miljøvennlig bil uten rekkeviddeangst. De fleste dagene med småkjøring brukte bilen 0,0 liter på mila, på en langtur på 120 kilometer, brukte den 0,32.

Du kan kjøre opp til 135 km/t på strøm, men det er lite effektivt. Over 90 km/t tømmes batteriet svært raskt. Da bør du heller velge å kjøre i hybrid-modus.

Så lenge du har tilgang på strøm, er kjørekomforten i denne ladbare utgaven, bedre enn i en vanlig Prius Hybrid.

Støynivået er lavere, spesielt under akselerasjon, og bilen er raskere fordi kraften fra elmotoren slår inn umiddelbart. Elmotoren gir 72 hester alene, men sammen med bensinmotoren har du 122 hester å rutte med. Det holder greit.

Automatgiret bidrar til en lettkjørt opplevelse. Utstyrsnivå er høyt, med blant annet Toyota Safety Sense med radar som holder avstanden til bilen foran, bremser for fotgjengere i by. LED Matrix hovedlys og GO navigasjon er standard.

På et par området er Prius Plug-in dårligere enn den vanlige hybrid-utgaven. Batteriet stjeler en sitteplass i baksetet og mye plass i bagasjerommet. Dette oppgis av fabrikken til 360 liter (det ser mindre ut) og egner seg dårlig for en familie med barn. Til sammenlikning oppgis Prius Hybrid til 502 liter.

Prius Plug-in er også dyrere. Billigste utgave koster fra  324.000 kroner. Uansett har Toyota nå fått en ladbar hybrid som kan konkurrere med den noe dyrere bestselgeren VW Golf GTE.

DATA

Pris: Fra kr 324.000.
Motor: Ladbart hybrid m/elmotor 72 hk – totalt med bensinmotor 122 hk.
  Tohjulstrekk.
  Automatgir.
Lengde: 4,65 m, 4 seter.
Forbruk: 0,10 l/mil.
CO2-utslipp: 22 g/km.
Bagasjerom: 360 liter.