SUV-BØLGEN: Lada har lang tradisjon med firehjulstrekk. Med XCode viser fabrikken at den vil være med på SUV-bølgen. Foreløpig er dette en konseptbil. Foto: Lada

Slik har du aldri sett Lada før

Lada er i støtet. I september 2012 gikk den gamle, gode?, firkantete Lada-kopien av Fiat 124 av med pensjon. Nye modeller, med Granta og XRay i spissen, er på veien. På bilutstillingen i Moskva nylig, dukket konseptbilen XCode opp og hinter om at en spennende SUV er på vei.

Publisert

Mens salget for Hyundai, Kia, Renault og de andre bilmerkene stuper, øker Lada i hjemlandet. Bare i august solgte Lada rundt 20.000 biler i Russland. Det er bortimot 20 prosent av markedet. Bestselgeren i Russland er Lada Granta, en bil som koster 383.9090 rubler, eller rundt 50.000 norske kroner. Nye Lada XRay er i ferd med å bli den nest mest populære Lada-modellen, men koster 589.000 rubler – 75.000 kroner.

Mest spenning knytter det seg til den nye konseptbilen XCode. Dette er en liten SUV som går rett inn i det kraftig økende salget av denne klassen i Europa. Trolig vil XCode dele plattform med Renault Kadjar og Nissan Juke, men får et barskere utseende. Lada har en lang tradisjon for å bygge biler med firehjulstrekk, men XCode vil trolig også komme med bare forhjulstrekk.

 Noen konkrete planer for å ta opp igjen importen av Lada til Norge, finnes ikke. Her hjemme var Lada populær på 1980 og 1990-tallet, først og fremst fordi den var billig. Østerdalen var ett av områdene der Lada solgte best. Den tålte den strenge kulda på indre Østlandet bedre enn de fleste andre biler. På slutten av 1990 førte nye avgiftsregler i Norge til at Lada økte kraftig i pris og salget døde ut. Den offisielle Lada-importen ble avviklet i 2002. Siste gang bilen dukker opp på OFVs registreringsstatistikk er i 2003, da med en bil.

FEM PÅ TOPP I RUSSLAND 2016

 1. Lada

2. Hyundai  

3. Kia   

4. Renault 

5. Toyota