BLANDET MOTTAKELSE: USAs største forbrukerorganisasjon gir Tesla tommel opp for rekkevidden på Model 3, men slakter den i en bremsetest. Foto: Tesla Motor

Vurdert i ny stortest:

Slakter Tesla Model 3 i ny bremsetest

Model 3 er bilen som skal gjøre Tesla til allemannseie. Nå slaktes bilen i en bremsetest utført av den største forbrukerorganisasjonen i USA.

Publisert Sist oppdatert

Tesla-gründer Elon Musk slapp i helgen nyheten om den endelige prisen på en toppspekket Model 3. Med en prislapp på 78.000 dollar (ca 625.000 kroner) kommer bilen med en pris som er mer enn dobbelt så høy som inngangsprisen på 35.000 dollar.

Toppmodellen til 78.000 er en performance-variant, som i tilsvarende utgaver for Model S og Model X har kostet omtrent det dobbelte av innstegsmodellene.

Også enklere modeller vil koste mer enn annonsert, men Tesla står fast på at prisen vil starte på 35.000 dollar. Noen observatører tror imidlertid at de aller billigste bilene ikke blir noen storselgere.

– En Model 3 til 35.000 dollar blir mer enn sjelden. Kanskje den nest sjeldneste Tesla’en av dem alle, nest etter den som svever rundt i verdensrommet, sier Bloomberg-analytiker Kevin Tynan i et intervju på bloomberg.com.

Topputgaven av Model 3 seg prismessig like i nærheten av det beitet av premium-el-biler som snart er på veien: Jaguar I-Pace, Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC.

Hvor langt ned de enklere utgavene av Model 3 faktisk kommer prismessig, gjenstår å se, men Elon Musk har antydet at Model 3 med firehjulsdrift vil ligge på rundt 40.000 dollar.

Les også: Her er våre erfaringer etter første testkjøring med Model 3

Samtidig som «folkebilen» kanskje viser seg å bli litt dyrere enn ventet for folk flest, får Model 3 en blandet mottakelse i en test gjennomført av Consumer Reports, den største, uavhengige forbrukerorganisasjonen i USA. På sitt nettsted gir de bilen skryt for rekkevidde og akselerasjon, men skriver samtidig at elendige resultater i bremsetesten og en litt for omstendelig prosess ved bruk av den store berøringsskjermen trekker ned så mye at CR ikke kan anbefale bilen.

I tester med to forskjellige Model 3-biler målte de den gjennomsnittlige bremselengden fra 96,5 km/t (60 miles/time) til full stopp til 46,3 meter. Det er, i følge CR, samme bremselengde som en Ford F-150 pickup.

En talsperson for Tesla Motor sier selskapet selv har målt testlengden til 40,5 meter, men det er resultater som Consumer Reports ikke har klart å matche.

Flere andre amerikanske bilnettmedier sier at de fått svært varierende resultater i bremsetester med Tesla Model 3.

Videre kritiseres bilen for at flere av selv de enkleste prosesser blir tungvinte fordi alt må skje via den store berøringsskjermen, ofte med litt for mange tastetrykk.

På den annen side:

CR skryter av kjøreopplevelsen, og skriver at deres testere mener den «er en fryd å kjøre».

Les også: Derfor gir Tesla deg gratis internett i bilen