DYRT Å FIKSE: Forsikringsselskapene hevder at elbiler ofte er svært dyre å reparere. Foto: Geir Olsen

Gjensidige med sjokkerende eksempler:

Så mye koster de verste elbilskadene

Ny batteripakke til en eldre elektrisk varebil kostet hele 230.000 kroner (!). Gjensidige deler nå versting-eksemplene fra skademappene sine. Men NAF og Elbilforeningen vil ha bedre dokumentasjon på tallene bak forsikringsselskapenes prisøkninger.

Publisert Sist oppdatert

– Dyre deler gjør at det blir svært kostbart å reparere, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige, Pål Rune Eklo.

– Noen ganger blir det så dyrt at det heller lønner seg å kondemnere bilen.

De siste dagene har Motor fortalt at Protector skrur opp prisene på elbilforsikringer til sine kunder i bedriftsmarkedet og i den offentlige forvaltningen med hele 120 prosent.

Gjensidige og Fremtind melder om langt flere og dyrere skader på elbiler også i privatmarkedet. Elbileierne går nå en usikker fremtid i møte – det kan bli kraftige prisøkninger.

Gjensidige har nå dukket ned i skademappene sine. Her er fem eksempler de mener er illustrerende for situasjonen:

  • En Tesla Model X ble påkjørt. Selv om skadene tilsynelatende ikke så store ut, ble de taksert til over 600.000 kroner. Dermed ble bilen kondemnert.
  • En fem år gammel elektrisk varebil, Peugeot Partner Electric, så helt fin ut etter en kollisjon. Den hadde en markedsverdi på rundt 70.000 kroner. Problemet var at batteriet var skadet, og ny komplett batteripakke kostet over 190.000 kroner, pluss moms. Bilen ble kondemnert.
  • En rimelig el-bil fikk i et sammenstøt skadet et ledningsnett som sender elsignaler. Nettet tåler ikke så godt reparasjoner slik de gamle, tradisjonelle ledningsnettene kunne repareres. Man må være helt sikker på at reparasjon ikke fører til feilsignaler. Derfor er det best å bytte hele ledningsnettet. Det kostet over 40.000 kroner.
  • En eldre elektrisk varebil fikk skader. Komplett batteripakke kostet hele 230.000 kroner.
  • Skifte av navigasjonsskjerm til Nissan Leaf koster hele 32.000 kroner.

Les også: Stor test – så langt går elbilene

Kritiske

Både NAF og Norsk elbilforening er kritiske til forsikringsselskapenes påstander og eksempler. De er skeptiske, stiller spørsmål og krever dokumentasjon for påstandene.

– Det virker underlig at det skal være så store forskjeller i antallet skader hos elbilister i forhold til andre bileiere. Vi stiller spørsmål og vil svært gjerne se hva som ligger bak tallene som brukes som begrunnelse for prisøkninger, sier Janne Pedersen, senior forbrukerrådgiver hos NAF.

Les også: Så stor prisforskjell er det på felger

Krever dokumentasjon

Erik Lorentzen, leder for fag og rådgivning i Norsk elbilforening, er like kritisk til forsikringsselskapene.

– Vi er skeptiske til begrunnelsene. Forsikringsselskapene må legge frem konkrete tall utover enkeltanekdoter, sier Lorentzen.

Han mener det er feil å putte elbiler og premiumbiler i samme kategori, slik Protector har gjort.

– Elbiler er i overveiende flertall kompaktbiler med moderat motorkraft som Nissan Leaf og VW e-Golf. Forsikringsselskapene må dokumentere at dette er biler som har langt høyere skadefrekvens, sier han.

– Sjekk flere selskaper

Elbilforeningen oppfordrer bilbransjen og forsikringsbransjen til å rydde opp i de ekstremt høye deleprisene.

– Bilistene må nå være bevisste og sjekke priser og vilkår i ulike selskaper, sier Lorentzen.

NAF er enig.

– Vi vil nå følge nøye med på utviklingen, sier Janne Pedersen.

Les også: Ny frontrute koster 30.000 kr