MER ENN TUREN: For de fleste av oss har bilen i oppgave å frakte oss fra A til B. Mange av oss tenker sjelden på at bilen også medfører en rekke kostnader i tillegg til innkjøpsprisen.

Enormt sprik mellom billigst og dyrest:

Så mye koster bilen deg

I Motors oversikt over de 50 mest solgte bilene i Norge i år, ender en ladbar hybridbil opp som den dyreste bilen å eie og kjøre. Å kjøre til hytta med en av de store plug-in-hybridene koster deg fort tusenvis av kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Noen modeller er veldig dyre, jeg blir nesten sjokkert selv, sier Geir Kristoffersen, daglig leder av analyseselskapet Rødboka, som eksklusivt for Motor har laget oversikten over hvor mye det koster å eie og kjøre de 50 mest solgte bilene i Norge i 2018.

– De ladbare hybridbilene har vært gunstige å kjøpe, men vil falle betydelig fortere i verdi enn andre biler, sier Geir Kristoffersen.

Til daglig lager Rødboka analyser og regner på markedspriser for norske og internasjonale aktører i bilbransjen.

Tallene er basert på en enorm database og på mangeårig kunnskap om alle de økonomiske elementene regnestykkene en bil består av i Norge.

Les også: Her er regnestykkene for 50 populære biler

Alle de dyreste bilene i Motors oversikt er ladbare hybrider.

– Hvorfor er det slik?

– I dagens norske bilmarked representerer disse bilene en slags mellomløsning – en «ventebil» før de elektriske modellene av samme type biler vil være tilgjengelige, sier Kristoffersen.

– I tillegg har mange av de ladbare hybridbilene vist seg å ha betydelig lavere rekkevidde enn oppgitt fra produsentene. Dermed har det vært lite drivstoffutgifter å spare. Heller motsatt egentlig, fordi vekten av batteriet gjør at de bruker mer drivstoff på langkjøring.

– Så å si alle de ladbare hybridene har også kombinasjonen batteri og bensin, og bensin slipper ut mer CO2 enn diesel, så heller ikke klimamessig har disse bilene vært heldige, sier Kristoffersen.

Les også: Slik har vi beregnet kostnadene

Usikkerheten rundt dieselbilene

– Hva med dieselbilene?

– De er ikke lette å selge i dag. Og vi ser at færre kjøper nye dieselbiler, naturlig nok. Vi mener likevel at annenhåndsverdien av dieselbiler vil holde seg bedre enn for ladbare hybrider, blant annet fordi dieselbiler vil være det mest økonomiske og fornuftige valget for mange i noen år til.

– Jokeren her er norske myndigheter; hvor dyrt blir det å fylle opp en fossilbil og hvor mye bompenger vil disse bilene ende opp med å betale? Regnestykket på en tur til hytta er allerede betydelig for mange?

– Politikere og avgifter er alltid en faktor – og dessverre en uforutsigbar faktor.

Les også: Denne bilen er «Årets beste bilkjøp 2018»

Faller umiddelbart

– Hva kjører du selv?

– For første gang i mitt liv har jeg kjøpt en ny bil, selv om jeg vet den faller i verdi med en gang jeg har tatt den ut av butikken og fått den på veien. Vi snakker ikke om en dyr bil, men det umiddelbare verditapet vil være stort på en ny bil nesten uansett hvilken bil du velger.

– Og du endte opp med?

– En Citroën Grand Picasso, en romslig fransk familiebil som går på bensin. Mange i min generasjon er vokst opp med at franske biler betyr trøbbel og heft, men dette gjelder jo ikke lenger. Stort sett alle nye biler har samme kvalitet i dag, med samme underleverandører, samme metode for å bygge bil og så videre. Så er det reklamen som skaper følelser rundt bilmerkene. Noen har behov for å være unike og har råd til dyre biler, andre burde kanskje vært mer opptatt av det totale regnestykket som viser hvor mye det koster å eie og kjøre den bilen de velger. Det er ikke noe sjakktrekk å ta opp forbrukslån for å kjøpe en ny Volvo XC60, for å si det sånn.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min?

Elbil for alle penga

For de fleste av oss har bilen i oppgave å frakte oss fra A til B, uten for mye trøbbel og heft.

De fleste av oss tenker ikke på at bilen også medfører en rekke kostnader i tillegg til innkjøpsprisen.

– Se bare på Statens satser for kilometergodtgjørelse. Selv de er langt unna de reelle kostnadene ved å eie og kjøre en bil, påpeker Geir Kristoffersen.

Den billigste bilen å eie og kjøre i Motors oversikt er en Volkswagen e-Golf. Det er en av grunnene til at Motor kårer nettopp denne bilen til «Årets beste bilkjøp 2018».

VINNERBILEN: VW e-Golf ble kåret til «Årets bilkjøp 2018».

Ikke overraskende er en elbil billigst, og ikke overraskende følges den av seks andre elbiler i oversikten. Først på åttendeplass finner vi den første fossilbilen, en Volkswagen Polo, foran andre småbiler som Toyota Yaris (hybrid) og Ford Fiesta.

Den billigste bilen er «Årets beste bilkjøp»: Volkswagen e-Golf er den eneste bilen i Motors oversikt med en totalkostnad per kilometer på under tre kroner.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner

Ladbart og dyrt

I den andre enden av oversikten er det ladbare hybrider som dominerer. Alle de sju dyreste bilene er ladbare hybrider.

Har du 20 mil å kjøre til hytta koster en helgetur deg 4720 kroner tur/retur, hvis du eier og kjører en av de dyreste bilene i Motors oversikt, BMW X5 eller Volvo XC90.

Disse har en kostnad per kilometer på 11,81 kroner – med de forutsetningene som ligger til grunn for Rødbokas kalkyler.