Lovlige dekk er farlige

Slik sjekker du mønsteret og alderen på dekket

Høsten er den farligste tiden å kjøre rundt på gamle, slitte dekk. Kravet er minimum 1,6 millimeter mønsterdybde, men lenge før dette kan dekket vær farlig. Å sjekke mønsterdybden tar deg bare noen sekunder.

Våte veier med nedfall av løv gir svært glatt asfalt. Derfor skal du ikke kjøre de siste høstukene før vintersesongen på gamle og slitte dekk. Dessuten: Det er nå sommerdekk er billigst. En test vi gjorde for et par uker siden, viste at fire telefoner og 29 minutter var det som skulle til for å spare 2.500 kroner på nye sommerdekk. 

Les også: Motors sommerdekktest 2016

FARE FOR VANNPLANING. Motor har kjørt bremse- og vannplaningstester med nye og slitte dekk for å vise hvor farlig slitte dekk kan være. Men slike dekk gir opptil ti meter lengre bremsestrekning og kan vannplane i 30 km/t lavere hastighet enn  nye dekk.

I vannplaningstesten på vei med 7 millimeter vann, var nye Goodyear Eagle Ventura best og klarte en hastighet på 98 km/t. Et Nokian-dekk med 3,2 millimeter vannplanet i 73 km/t, mens et Nokian-dekk med 1,7 millimeter mister alt veigrep allerede ved 68 km/t. Det siste er altså et dekk som holder lovlig standard i Norge. Egenskapene mot vannplaning i sving er om mulig enda dårligere. Og når dekket vannplaner i en sving betyr det rett og slett at du drar av veien eller havner over i motgående kjørebane.

Les også: Så lett sparte vi 2.500 kroner på nye sommerdekk

Bremsing på våt vei er et annen kritiske område hvor de slitte dekkene taper. Fra 80 km/t stoppet et nytt Pirelli-dekk på 30 meter. Nokian (3,2 mm) brukte 37 meter og Nokian (1,7 mm) 39,5 meter.

ALDER EN HINDRING: Men det har ikke bare med mønsteret å gjøre. Når et dekk har sittet på bilen i seks-sju år, vil gummien ha betydelig dårligere friksjon mot veibanen enn gummien i et nytt dekk. Å sjekke alderen på dekket er like enkelt som åp sjekke mønsterdybden. På siden av dekket står nemlig produksjonsdatoen stemplet inn. I koden med fire siffer – for eksempel 3114 – angir de to første sifrene produksjonsuke og de to siste produksjonsår – uke 31 i 2014.

Vannplaning rett fram   hastighet [km/t]

DE BESTE NYE

Goodyear                 98

Barum                      96

Continental                        93

Dunlop                     92

Nokian                      91

DE BRUKTE

Nokian 3,2 mm     75

Nokian 1,7 mm     68