POPULÆR SUV: Med en ny generasjon RAV4 er Toyota tilbake på salgstoppen. Foto: Toyota Motor

Nybilsalget i mai:

SUV-eren på salgstoppen uten ledning

Nivået på nybilregistreringene i mai var på linje med fjorårstallene, men på ett punkt bryter den siste månedens tall fullstendig med trenden i Norge: Den mest solgte bilen har ikke ladeledning.

Publisert Sist oppdatert

Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Totalt ble det registrert 13.117 nye personbiler i mai, marginalt flere enn samme periode i 2018, men vesentlig ned fra rekordåret 2017.

Nullutslippsbilene hadde en markedsandel på 35,5 prosent, mens det gjennomsnittlige CO2-utslippet for alle nye personbiler registrert i mai var 69 g/km, 10 g/km lavere enn samme måned i fjor.

Etter et par moderate måneder topper Toyota salgslistene takket være leveringene av deres oppgraderte RAV4.

Les også: Sjekk vår test av nye Toyota RAV4

Fire på topp 12

Det ble registrert 852 eksemplarer av RAV4 i mai. VW leverte ut 890 Golf’er, men 87,5 prosent var elektriske e-Golf’er.

Bensin- og dieselmodellene utgjorde over 10 prosent.

Toyota hadde fire modeller blant de 12 øverste på salgslisten, alle med japanernes hybridløsning.

– De sterke salgstallene i mai er et bevis på at hybrid-elektriske biler treffer behovene til veldig mange bilkunder i Norge. Vi merker oss at dette skjer i en tid der valg av bil oppleves som usikkert for mange og der elbiler får de fleste overskriftene, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge i en pressemelding.

Les også: Kraftig nedgang i bilsalget i 2018

Mot bruktbilrekord

Ikke desto mindre falt hybridbilenes andel av nybilregisteringene fra 34,0 prosent i mai 2018 til 28,9 prosent i år. Dieselandelen falt med 0,2 prosentpoeng til 17,2 prosent, mens bensinandelen falt fra 26,3 til 18,4 prosent.

Den såkalte næringsandelen, som inkluderer privatleasing, holdt seg relativt stabil mot fjoråret med 58,1 prosent (ned 0,3 prosentpoeng).

Samtidig var det en historisk sterk måned for bruktbilsalget, med 42.014 registrerte eierskifter.

Det er opp nesten fire prosent fra mai i 2018.

Årsvolumet ligger likefullt såvidt bak 2018-tallene, men fortsetter mai-trenden blir antall bruktbilhandler høyere i 2019 enn noen gang før.