Porsche Cayenne Hybrid får avgiftskutt på 102.000 kroner
STORT KUTT: Porsche Cayenne SE Hybrid får et avgiftskutt på 102.000 kroner, med det nye forslaget til bilavgifter. Lille Toyota Yaris får en avgiftsøkning på over 5.000 kroner. Foto: Porsche
Toyota Rav 4 Hybrid får avgiftsøkning.
RETTFERDIG?: Etter nyttår betaler du 122.000 kroner i avgift til staten når du kjøper en Toyota Rav4 Hybrid, men slipper unna med 118.063 kroner for en Porsche Cayenne. Foto: Rune Korsvoll

Porsche Cayenne får avgiftskutt på 102.169,- – Toyota Rav4 øker med 13.490,-

Etter lange forhandlinger har Venstre og KrF blitt enige med regjeringen om neste års budsjett – inkludert bilavgiftene. Ladbare Porsche Cayenne vil med det nye opplegget få et avgiftskutt på 102.169 kroner, mens Toyota Rav4 Hybrid vil få økte avgifter med 13.490 kroner.

Kort fortalt må du etter nyttår betale 122.000 kroner i avgift til staten når du kjøper en Toyota Rav4 Hybrid. De som har penger til å kjøpe en Porsche Cayenne SE Hybrid med 416 hester under panseret, slipper unna med 118.063 kroner i avgift til staten.

Det er kanskje ikke så rart at noen klør seg i hodet når de ser utslagene av de foreslåtte bilavgiftene. Det aller fleste bilene blir berørt – noen mer enn andre. Ifølge beregninger som Opplysningsrådet for Veitrafikken og Safeconsult A/S har gjort for Bilnytt, vil de store, ladbare luksus-hybridene komme ut som klare vinnere med store avgiftskutt. Kuttene blir riktignok litt mindre enn opprinnelig foreslått, men uansett opp mot 100.000 kroner for enkelte modeller.

Les også: Nå får du årsavgiften på forsikringen

Årsaken er at øvre innslagspunkt for CO2-avgiften reduseres fra 85 til 75 gram per kilometer. Dette medfører høyere avgift (mindre fradrag) for alle biler med utslipp under 75 gram per kilometer, og særlig biler mellom 75 og 85 g/km. Alle biler med utslipp over 85 g/km får drøyt 9.000 kroner mer i CO2-avgift enn i regjeringens opprinnelige forslag. Vektavgiften reduseres også med 2,5 prosent, noe som  gir litt lavere vektavgift for alle biler.

 

Les også: Bensin skulle egentlig koste 24 kroner

For vanlige hybridbiler uten lading, reduseres vektfradraget fra 10 til 5 prosent, noe som medfører høyere avgift for alle disse bilene. Det forklarer påslaget i avgift på blant annet Toyota Rav4 Hybrid. En liten bil som Toyota Yaris Hybrid, får økt avgift til staten på litt over 5.000 kroner.

- Vi er sjokkert over at regjeringen med Venstre og KrF på laget ønsker å straffe vanlige hybrider gjennom økte avgifter, samtidig som ladbare hybrider får beholde sine store fordeler, sier informasjonsdirektør Espen Olsen i Toyota Norge i en kommentar til BilNytt.no.

Ladbare hybrid luksusbiler

Audi Q7 e-trin      -  50.424,-

BMW X5 plug-in  - 47.750,-

Porsche Cayenne SE hybrid   - 102.169,-

Volvo XC90 T8      - 94.714,-

Vanlige hybrider

Hyundai Ioniq      + 1.779,-

Kia Niro                 + 1.103,-

Toyota Yaris          + 5.037,-

Toyota Rav4          + 13.490,-