Porsche 911 nr. en million
IKONISK: Porsche 911 er produsert i en million eksemplarer siden 1963. Dette er jubileumsbilen sammen med dr Wolfgang Porsche. Foto: Porsche
Porsche 911 nr. en million 2017
GRØNN: Porsche 911 nr. en million er en Carrera S i Irish Green farge. Den skal ikke selges, men stå på Porsches museum. Foto: Porsche
Ur-Porsche 911 1963 med Ferdinand Porsche
UR-911: Dette er den første 911-modellen som Ferdinand Porsche designet i 1963. Foto: Porsche
Porsche 911 fabrikk
AV SAMLEBÅNDET: 911 nummer en million rullet av samlebåndet i fabrikken i Zuffenhausen 11. mai. Foto: Porsche
POrsche 911 en million 2017
GULL: Jubileumsbilen har detaljer som er kopiert fra den første 911 som kom i 1963. Blant annet dette emblemet i "gull". Foto: Porsche
Porsche 911 nr. en million 2017
INTERIØRET: Slik ser bil nummer en million ut innvendig. Foto: Porsche
Jubileum for ikon

Porsche 911 nummer en million av samlebåndet

Verdens mest ikoniske sportsbil, i hvert fall av dem som du fortsatt kan kjøpe splitter ny, er produsert i en million eksemplarer. Porsche 911 nummer en million rullet av samlebåndet i Zuffenhausen i Tyskland denne uken.

Del denne artikkelen

Eventyret om Porsche 911 startet i 1963. Formannen i Porsches rådgivende styre, Dr Wolfgang Porsche, har vært med på å utvikle bilen helt fra begynnelsen:

– For 54 år siden fikk jeg muligheten til å være med min far på min første tur i en 911 over passet Grossglockner. Følelsen av å kjøre denne bilen er like morsom nå som den gangen. Årsaken er at vi har vært beviste på å bevare den samme kjøregleden i dagens 911 som i de aller første vi bygget, sier Porsche.

Les også: Klassisk Porsche 911 solgt for 20 millioner

Porsche 911 nummer en million er en Carrera S med den spesielle fargen «Irish Green». Bilen har flere eksklusive detaljer som er kopiert fra originale 911 i 1963.

Etter 54 år er 911 fortsatt den viktigste bilen i modellprogrammet til den tyske sportsbil-produsenten. I 2016 ble det bygget og solgt over 32.000 slike biler i verden. Likevel har bilen klart å beholde eksklusiviteten. Eldre 911-modeller selges i dag for to-tre ganger det de kostet som nye. Nylig ble denne GT2-modellen fra 1995 solgt for 20 millioner kroner på en auksjon i England. De bilene som finnes i Norge er ikke noe unntak.

Les også: Dette blir en bestselger-Porsche i Norge

– Vi har sett at prisene på klassiske Porscher har økt betydelig de siste fem-seks årene. De mest populære har vært 911-modeller fra før 1974 og GT2 eller GT3 modeller som er bygget i små serier. De luftkjølte utgavene er svært attraktive, sier Espen Andersen, som er formann i Porsche Club Norge.

Før 911 nummer en million  parkeres på museet til Porsche, skal den på en verdensturne til USA, Kina og Europa. Og selvfølgelig noen runder på den like ikoniske racerbanen Nürburgring.