40 % HØYERE: Forbruket under virkelig kjøring på landeveien er 40 prosent høyere enn fabrikkenes offisielle EU-tall, sier Peugeot. Foto: Peugeot

Økte med 40 %

Peugeot og Citroën avslører bilbransjens skitne hemmelighet

Peugeot, Citroën og DS har testet forbruk og utslipp på 30 av sine biler under kjøring på landevei og forteller nå sine kunder hva bilene egentlig bruker. Resultatet var at bilene bruker rundt 40 prosent mer på landeveien enn de oppgitte tallene etter den gjeldende EU-testen. Det betyr tilsvarende høye CO2-utslipp.

Publisert

Det var etter at VW ble avslørt for å jukse med utslippene til sine diesel-biler, at PSA-gruppen bestemte seg for å komme på banen med ærlige tall om hvilket forbruk og utslipp bilene har under vanlig kjøring. Testene ble gjennomført i samarbeid med Transport & Environment og France Nature Environment. Alle bilene ble kjørt på veier med vanlig trafikk – 25 kilometer i by, 39 kilometer på landevei og 31 kilometer på motorvei.

Les også: Dette er triksene bilprodusentene bruker for på få lavt forbruk

De 14 Peugeot-modellene som ble testet hadde 44 prosent høyere forbruk enn etter EU-testen for blandet kjøring, de 11 Citroën-modellene hadde 39 prosent høyere forbruk og tre DS-modeller hadde 41 prosent høyere forbruk. Bilene i testen var lastet med bagasje og klimaanlegget på bilene ble brukt under hele testen. Peugeot, Citroën og DS vil nå oppgi også disse nye forbrukstallene, slik at bilkjøpere kan få et mer riktig bilde av hva de kan vente seg av forbruk.

 Les også: Så mye brukte bilene i Motors vintertest

Når bilprodusentene kjører den såkalte EU-testen (NEDC -New European Driving Cycle) i et laboratorium, er det påvist at de bruker mange triks for å få forbruk og utslipp ned på et minimum. Blant annet er trykket i dekkene økt for å få lavere rullemotstand, klimaanlegget brukes ikke, bilen er gjort så lett som mulig og så videre.

Dette er resultatene av PSAs landeveistester