OVER MJØSA: Den nye Mjøsbrua i tre blir et landemerke på den nye firefeltsveien nordover fra Hamar. Foto: Illustrasjon fra nyeveier.no

Bare sideveibommer ved Hamar:

Nye Veier unngår bommer på sideveiene

Mens Statens Vegvesen innfører bompenger også på mange sideveier, forsøker Nye Veier å unngå det. Bare ett av fem Nye Veier-prosjekter får bomstasjoner på sideveiene.

Publisert Sist oppdatert

Nye Veier er i full gang med å bygge nye hovedveier både i Trøndelag, på Østlandet og på Sørlandet.

Neste år åpner de første strekningene bygget av regjeringens nye utbyggingsselskap, og da kan bilistene glede seg over at de fleste utbyggingsprosjektene kun får bomstasjoner på de nye veiene – og ikke på sideveiene.

Verken på strekningene Ranheim-Åsen i Trøndelag, Rugtvedt-Dørdal i Telemark, Tvedestrand-Arendal eller Kristiansand-Lyngdal, de to siste på Agder, blir det bomstasjoner på sideveiene.

Les også: Skal rive vestkantvillaer for bompenge-milliarder

To bommer ved Hamar

Det eneste utbyggingsprosjektet det blir bomstasjoner på sideveiene på er på strekningen Kolomoen, der hvor dagens firefeltsvei stopper på E6 sør for Hamar, og opp til Moelv.

Der blir det to bommer, den ene på en sidevei nord for Hamar og den andre på en sidevei sør for Brumunddal.

Årsaken er fare for trafikklekkasje.

Les også: Så mye betaler vi i bompenger i år

Ønsker ikke bommer

Ordføreren i Ringsaker, Anita Ihle Steen, vil helst ikke ha bommer på sideveiene.

– I utgangspunktet mener jeg bompenger bør innkreves på den nye veien og ikke på sideveinettet. Jeg tror også lokalbefolkningen er mer negativ til bompenger på sideveinettet enn økt trafikk, sier ordføreren til Motor.

Uten bommer på sideveiene øker nemlig trafikken på disse.

– Derfor er det også viktig å ha fokus på de utfordringer vesentlig økt trafikk over tid fører med seg for de som bor og ferdes langs veien.

Les også: Slik makser du bompengerabatten