MIDT I BLINKEN: Skodas SUV-satsing er midt i blinken for oss her i Norge, sier Skoda-sjef Thomas Meiner. Her med nye Kodiaq. Foto: Rune Korsvoll

ELEKTRISK SUV ER PÅ VEI

Nye SUV-er på rekke og rad fra Skoda

Da Skoda hadde forhåndsvisning av den nye store SUV-en Kodiaq i Norge, sto folk i kø bare for å se bilen. Men dette er bare starten på en stor SUV-offensiv fra Skoda.

Publisert Sist oppdatert

Til høsten kommer en ny og rimeligere Yeti til Norge, et års tid senere en mindre Polar.

På bilutstillingen i Shanghai rett over påske får vi første glimt av den aller mest spennende bilen: en ny elektrisk SUV.

– For oss treffer Skodas satsing på SUV-er midt i blinken. Dette er et segment av biler som øker kraftig i Norge, sier sjefen for Skoda i Norge, Thomas Meiner til motor.no, uten at han vil si så mye om den elektriske SUV-en eller bekrefte lille Polar.

Les også: Kodiaq - en rimelig SUV for store anledninger

– Vi konsentrerer oss foreløpig om nye Kodiaq, som rullet ut til forhandlerne våre i forrige uke. Interessen for denne store SUV-en har vært overveldende. Mellom 8000 og 9000 mennesker sto i kø da vi arrangerte forhåndsvisninger rundt om i Norge. Vi har allerede solgt 1000 biler. De fleste er med 190 hesters dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir. Dette er biler som koster mellom 500.000 og 600.000 kroner, sier Skoda-sjefen, som gleder seg til å avsløre enda en SUV-nyhet til høsten:

– I august starter salget av nye Yeti. Dette er en mindre og rimeligere SUV, som vi har enda større forventninger til. Jeg har sett bilen og den blir svært spennende for oss. Ikke minst fordi den får en pris som treffer enda flere kunder enn Kodiaq.

Noe mer om bilene som kommer etter Yeti, vil han ikke avsløre. Det er hemmelig.

Det vi vet om den elektriske bilen som vises på bilutstillingen i Shanghai, er at den skal bygges på VWs nye, elektriske plattform. Den skal på veien i 2020.

Planen er at disse bilene skal kunne bestilles i forskjellige prisklasser med batteripakker og rekkevidde tilpasset ditt behov. I utgangspunktet får den en rekkevidde på rundt 500 kilometer.

Siden batteriet ligger som en integrert del av bunnen på bilen, og den verken har motor, girkasse, eksosanlegg eller bensintank, blir den innvendige plassen svært stor i forhold til utvendige mål.

Les også: Fem store stasjonsvogn-favoritter

Skoda Polar skal etter det vi vet bygges på samme plattform som VW Polo. Det betyr at den vil bli rundt 4,15 meter lang. Polar skal på veien i 2019, dersom alt går etter Skodas planer.