Bil foran bygg
ENDELIG: Mange har ventet lenge på en Opel Ampera-a. Nå er det omsider eksemplarer å få bestilt.
Opel har fått fart på produksjonen av Ampera-e:

Nå kan du bestille denne yndlingen igjen

Opel varsler at rekkeviddekongen som aldri rakk fram til folket, endelig er på banen igjen. Opel har fått mellom 1500 og 2000 utgaver av Opel Ampera-e klare for levering i 2019, de første allerede i september.

Del denne artikkelen

– Vi er svært tilfreds med å kunne gjenåpne salget av Opel Ampera-e, og selvsagt over å kunne levere biler allerede i år, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen AS, Johnny Danielsen.

Historien om Opel Ampera-e kort fortalt:

Lansert som en rekkeviddepionér med strålende mottakelser da de første eksemplarene kom til Norge i 2017. Men tilgangen på bilene ble fort svært dårlig. I tillegg ble prisene satt opp – også på biler til kunder som allerede hadde bestilt og ventet tålmodig.

Ingen god stemning, med andre ord.

Til sist ble det full stopp i alle bestillinger.

Les også: Vår test av Opel Ampera-e

Mann og bil foran husTILBAKE: Opel-sjef Johnny Danielsen kan glede seg over at Ampera-e er tilbake.

Klok av skade

Det er fortsatt venteliste på Ampera-e, men Danielsen sier at de siste kundene på dagens liste, får sin bil denne sommeren.

Klok av skade, lover Opel nå levering til de som kjøper bil når salget starter opp igjen.

– Bilene er fordelt til forhandlerne våre, og Opel vil ikke selge biler som ikke er bekreftet for produksjon, så kundene kan være trygge på at disse bilene blir levert, sier Danielsen.

Alle de nye bilene som kommer til Norge vil leveres med alt tilgjengelig utstyr, og det vil heller ikke være noe pristillegg for de ulike lakktypene.

Prisen på bilen blir 399.900 kroner. Det er litt over en fullutstyrt Kia e-Niro og drøye 40.000 over en fullutstyrt Hyundai Kona.

To konkurrenter med omtrent samme størrelse og øvrige spesifikasjoner.

Les også: Forbereder elektrisk Corsa

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

Rekker langt

Med en oppgitt rekkevidde på 423 kilometer etter den såkalte WLTP-normen, er Ampera-e fortsatt en av elbilene på markedet med lengst rekkevidde. e-Niro og Kona har til sammenlikning rekkevidde på henholdsvis 455 og 449 kilometer.

Ampera-e er kompakt, bare 417 centimeter lang. Det samme som Kona.

Men bagasjeplassen er 50 liter større – 381 liter. Med et dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter (150 kW), gjør Ampera-e unna 0-100 på 7,3 sekunder.

Ampera-e leveres også med teknologi som parkeringsassistent, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, ryggekamera med varsling for trafikk fra siden, og aktiv nødbrems som også oppdager og reagerer på fotgjengere.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer