Ford Mustang Convertible testet av Motor
NYDELIG: Til tross for at vår bil mangler V8-motoren, har den et utseende som vekker mer oppsikt i gatene enn noen annen bil vi har kjørt det siste året. Foto: Rune Korsvoll
Motor tester Ford Mustang Convertible 2016 interiøret
LITE VIND: Mustang byr på god komfort, selv når du kjører med taket nede. Men manuelt gir på Mustang...? Foto: Rune Korsvoll
Motor tester Ford Mustang GT 2016 full fart
FORTSATT V8: Mustang GT er fortsatt til salgs i Norge med stor motor. Da snakker vi om 421 hester, 1,3 liter på mila og nesten 1,3 millioner kroner Foto: Rune Korsvoll
Motor tester FOrd Mustang 2016 lite bagasjerom
BAGASJEROM: Mustang Convertible kan ikke akkurat skryte av stort bagasjerom. Det holder til badehåndkle og lommebok. Foto: Rune Korsvoll
Mustang-suksess 2016

Ford Mustang - muskelbil uten brom

Når den første skuffelsen over mangel på barsk V8-brom har lagt seg, kan vi forstå hvorfor Ford har puttet en firesylindret turbomotor og manuell girkasse i nye Mustang. Den er blitt billig og for første gang en salgssuksess i Europa.

Når tenningsnøkkelen i en Ford Mustang vris rundt, forventer de fleste å høre den buldrende lyden fra en V8-motor. Det skjer ikke i vår knallgule Mustang Convertble. Lyden er omtrent den samme som når du starter en Ford Mondeo. Under panseret sitter en 2,3 liters bensinmotor med fire sylindrer og turbo. Men sola skinner, gradestokken har passert 20 og med toppen nede er det likevel lett å nyte denne Mustangen. Det er overraskende lite vind i kupeen, understellet gir god landeveiskomfort og musikken fra de 12 høyttalerne lyder overraskende godt.

Les også: Årets raskeste og barskeste biler

Det er det tydeligvis mange andre også faller for bilen. I Tyskland er dette den mest solgte sportsbilen i år. Det er flere som har kjøpt Mustang i år enn Porsche 911 og Audi TT. Siden bilen kom for ett år siden, er det solgt 27.000 eksemplarer med rattet på høyre side. Det er med andre ord snakk om en Mustang-suksess vi ikke tidligere har sett utenfor USAs grenser. I Norge er det i år solgt 37 stykker. Ikke et veldig stort tall, men flere enn Audi TT, BMW i8 og Porsche Cayman. Prisen på 800.000 kroner er nok en del av suksess-formelen.

Les også: Denne Ford-en må du søke om å få kjøpe

Til tross for at vår bil mangler V8-motoren, har den et utseende som vekker mer oppsikt i gatene enn noen annen bil vi har kjørt det siste året. Det er i hvert fall første gang vi har opplevd at tenåringer på tråsykkel brå-snur og tar fram mobilen for å forevige det gule vidunderet når vi parkerer utenfor den lokale butikken. Og den er heller ingen sinke i trafikken. Ford har klart å skremme 315 hester ut av motoren, så 0-100 km/t skal  gå unna på 5,8 sekunder, ifølge offisielle tall.

Les også: Henry - en mann for sin bil

Det høres kanskje litt merkelig ut, men i USA er det akkurat denne utgaven som er blitt den mest populære. I Tyskland og verden for øvrig, er det fortsatt Mustang GT med V8 motor som selger mest. Og den er fortsatt til salgs i Norge med stor motor. Da snakker vi om 421 hester, 1,3 liter på mila og nesten 1,3 millioner kroner. Amerikansk muskelbil med skikkelig brom, med andre ord.