michelin vinterdekk slites minst viser testen Motor har gjort
KOLONNEKJØRING: Michelin slites minst og Goodyear raskest i slitasjetesten Motor har gjort av vinterdekkene magasinet testet i 2014. For å finne forskjellene ble dekkene kjørt 15.000 kilometer i kolonne. Foto: Lasse Allard
Michelin X-Ice ble minst slitt i testen Motor gjorde
MICHELIN: Michelin var ikke blant de aller beste dekkene i vinterdekktesten 2014, men kjørte omtrent dobbelt så langt som Goodyear før det var nedslitt. Foto: Lasse Allard

Michelin kjørte dobbelt så langt som Goodyear før det var nedslitt

Michelin er det vinterdekket som gir deg flest kilometer før det er utslitt. Det viser slitasjetester som Motor har gjort med seks av dekkene som ble testet i 2014.

Spørsmålet om hvilke dekk som gir flest kilometer før det er utslitt, dukker stadig  opp. Motor monterte testdekkene på biler og kjørte nesten 15.000 kilometer i kolonne på vanlige veier for å slite dekkene tilsvarende et par vintersesongers kjøring. Vi målte hele tiden slitasjen på de forskjellige dekkene. Deretter kjørte vi dekkene i nye bremsetester på is og snø, tilsvarende de vi gjorda da dekkene var nye. Konklusjonene ble som følger:

Les også: Dette er de beste og dårligste vinterdekkene i 2016

De fleste dekkene ble slitt omtrent like raskt. Michelin X-Ice North3 var det eneste dekket som utmerket seg med betydelig mindre slitasje enn de andre. Ifølge vår test vil du få rundt 64.000 kilometer ut av dekket før det er slitt ned til tre millimeter. Piggfrie Goodyear Ultra Grip Ice 2 ble slitt raskest, med en forventet levetid på rundt 31.000 kilometer. De andre dekkene vi testet var Nokian Hakkapeliitta 8 (40.000 km), Pirelli Ice Zero (43.000 km), Hankok Winter I*Pike RS (49.000 km) og Continental VikingContact 6 (47.000 km).

– Det var små forskjeller i hvor mye dårligere grepet ble i de åtte testdekkene. Etter 15.000 kilometer hadde de piggfrie dekkene mistet omtrent like mye grep som piggdekkene, sier testsjef Jukka Antilla i TestWorld.

Les også: Dette er de beste og dårligste SUV-vinterdekkene 2016

– Vi skulle gjerne kjørt en slik slitasjetest på alle dekkene vi har med i testene våre, men det er en svært stor og krevende jobb. Vi må kjøre alle dekkene langt, på kort tid, under helt like forhold. Den eneste måten å gjøre dette på er i en kolonne med biler der sjåførene hele tiden bytter bil.

– Å lage et dekk som gir lang levetid er ikke så komplisert. Utfordringen er å få alle de andre egenskapene forbrukeren vil ha i ett og samme dekk, slik som lav rullemotstand og godt grep på tørr, våt, snødekt og isete veier. Det handler om å kombinere alle egenskapene, sier Arne Sköldén, produktekspert for personbildekk hos Michelin Nordic.