Lexus IS 300h hybrid 2017
SPORT OG KOMFORT: Lexus IS 300h gir deg mer komfort enn sport, men det passer bra for norske veier. Foto: Rune Korsvoll
Lexus IS 300h HYbrid 2017 intertiør
SPORT OG KOMFORT: Lexus IS 300h gir deg mer komfort enn sport, men det passer bra for norske veier. Foto: Rune Korsvoll
Lexus IS 300h HYbrid 2017 sportslig valg
FRITT VALG: Med dette rattet kan du velge forskjellig oppsett og respons på motor og gir. Foto: Rune Korsvoll
Lexus IS 300h hybrid 2017 skjerm
ENKEL: En større skjerm på dashbordet gjør betjeningen av radio, klima og navigasjon enklere. Foto: Lexus
Sporty luksus fra Lexus

Med denne bilen skiller du deg fra mengden

BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 leder an i klassen for sportslige sedaner. Men det finnes et alternativ som skiller seg ut: Lexus IS 300h – en bil med mye krefter, lavt forbruk og høy grad av komfort. Og med en tilsynelatende gunstig pris.

Del denne artikkelen

Lexus IS 300h skiller seg først og fremst ut fordi du ikke ser så mange av den på gata. Hvorfor den ikke selger like godt som de tyske konkurrentene, er vanskelig å forstå.

Den ser bra ut, har svært forseggjorte detaljer og et hybriddrivverk som gir deg 223 hester å rutte med. Nå er en oppgradert utgave av bilen på plass, med flere viktige forbedringer.

På utsiden ser du en dristig Lexus «spindelgrill» og nye LED-lys. Det siste er aller viktigst for sikkerheten og kjørekomforten på mørke høst- og vinterveier.

I interiøret er en 10,3 tommers midtplassert skjerm, nye skinnseter og tre-detaljer gode endringer. Men det aller viktigste oppdager du først når du tar bilen ut på veien.

Hjulopphenget både foran og bak er strammet opp for å gi mer presise og kvikkere kjøreegenskaper på svingete vei.

Vrir du det lille hjulet på midtkonsollen til Sport+ modus, får du bedre gass- og gir-respons.

Hybriddrivverket har en 2,5 liters bensinmotor på 181 hester, kombinert med en elektrisk motor på 143 hester, som gir en samlet effekt på 223 hester. Det er krefter nok til å gi en sportslig kjørefølelse når du ønsker det.

På vanlig landeveiskjøring er det komfort-følelsen som dominerer. Fortsatt er det en trinnløs CVT-girkasse som overfører kreftene. Tidligere dro den rett opp i høyt turtall med påfølgende ubehagelig støynivå når du tråkket litt for hardt på gassen.

Nå har ingeniørene klart å få mer ytelse ut på et lavere turtall, noe som er en stor forbedring for komfort-følelsen.

Med et forbruk ifølge fabrikken på 0,42 liter på mila og et CO2-utslipp på 97 gram per kilometer, er det mulig å kjøre bilen rimelig. Nå målte vi riktignok et forbruk på 0,55, men det spiller liten rolle, så lenge avgiftene beregnes etter de offisielle tallene.

De lave CO2-utslippet har en positiv innvirkning på nybilavgiften og dermed prisen. Lexus IS 300h koster fra 442.800 kroner pluss leveringsomkostninger. I utgangspunktet ser dette ut til å være en god pris, men denne bilen mangler en del viktig sikkerhetsutstyr.

De fleste kjøper uansett Executive-utgaven til 479.600 kroner, som har det meste av utstyr inkludert kollisjonsvarsling og automatisk brems både for biler og fotgjengere, filskiftvarsling, skiltleser og så videre.

Og bare for å ha nevnt det: Lexus IS 300h har et baksete der voksne sitter komfortabelt og et bagasjerom på 450 liter. Det er litt større enn i for eksempel Nissan Qashqai. 

DATA

Pris: Fra ca. kr 442.800,-. Motor: Hybrid med 2,5 lit. bensinmotor og elmotor – totalt 223 hk. Bakhjulstrekk, automatgir. Lengde: 4,68 m., 5 seter. Forbruk: 0,42 l/mil. CO2-utslipp: 97 g/km. Bagasjerom 450 lit.