BMW 740e er en luksusbil til røverpris
RØVERPRIS:BMW 740e kommer til Norge i august, har overflod av krefter, men får kraftig avgiftskutt fordi den har ladbart hybriddrivverk Foto: BMW
Interiøret i BMW 740e er svært luksuriøst
LUKSUS: Interiøret er preget av luksus. Foto: BMW
BMW 740e har en vanlig bensinmotor, en elmotor og en ladbar batteripakke.
LADBAR HYBRID: Med både en bensinmotor på 258 hester og en elmotor på 113 hester, har BMW 740e overflod av krefter. Foto: BMW
BMW 740e kan lades hjemme
KAN LADES: BMW 740e kan lades fra veggen hjemme, men 0,2 liter på mila, slik fabrikken påstår, kan du bare drømme om. Foto: BMW
I BMW 740e kan du velge alt fra sportslig kjøring til elektrisk kjøring
FRITT VALG: Med disse knappene kan du velge alt fra sportslig kjøring til ren elektrisk kjøring. Foto: BMW
BMW 740e kommer i august

Luksusbil til røverpris

I august kommer BMW 740e til Norge. Med 326 hester under panseret blir den en av de sterkeste utgavene av BMWs nye luksus-limousin. Likevel blir den billigst av alle, med en pris på ”bare” 983.500 kroner. Men det kommer ikke til å vare, så løp og kjøp.

Les også: Disse kan bli Car of the Year 2017

Årsaken til at BMW 740e blir den billigste av alle 7-serie bilene til BMW, er at den har et ladbart hybrid-drivverk. Det kutter avgiftene på bilen kraftig, slik systemet er i Norge akkurat nå. En batteripakke som kan lades fra kontakten hjemme, skal ifølge BMW kunne gi deg en elektrisk rekkevidde på 40 kilometer før bensinmotoren trår til og hjelper deg videre.

Les også: Slik jukser bilfabrikkene til seg lavt forbruk

Det betyr at den 326 hestekrefter sterke og 2,2 tonn tunge bilen, ifølge offisielle tall, bare bruker 0,21 liter på mila og slipper ut 49 gram CO2 per kilometer. Til sammenlikning får dette en Toyota Prius til å se ut som en bensinsluker. For å klare noe i nærheten av dette, må du bare ha småkjøring og lade bilen mellom hver tur. Det er vel få om noen av disse bilene som brukes på denne måten. På lengre turer uten lading, kan du heller se for deg et forbruk og utslipp som er fem ganger så høyt.

Les også: Dette er den nye elbil-favoritten

Også norske myndigheter har innsett at dagens avgiftssystem er en ren gavepakke til store luksusbiler med ladbart hybrid-drivverk. For mange av disse luksusbilene betyr det et avgiftskutt på 200.000 til 400.000 kroner. På 740e er det snakk om 217.000 kroner fra en vanlig 740, som koster 1,2 millioner kroner. Når høsten kommer og neste års statsbudsjett skal legges fram, er det mye som tyder på at myndighetene vil stramme kraftig inn på avgiftsfordelen til de store luksus-hybridene.