LEXUS-TANKS: Her er doningen som Lexus går i krigen med: UX 250h.

Lexus tester markedet med UX 250h:

Ypper til priskrig med ny SUV

Lexus tester nytt terreng og tror de skal lokke nye kjøpergrupper når de lanserer sin nye crossover-SUV – UX 250h – med en helt ny strategi: Toyotas luksusmerke går til priskrig.

Publisert Sist oppdatert

Med en innstegspris på 385.000 kroner er Lexus et sted de ikke har vært før.

Riktignok har de en kompaktmodell (CT) som starter under 300.000, men med UX er de på jomfruelig grunn. Aldri før har pris vært Lexus-selgerens første argument.

De har to SUV-modeller fra før (i Lexus-semantikken står X’en for SUV):

Deres enkleste NX starter rett under 500.000, mens RX begynner like over 700.000 kroner. Salget har vært deretter, med henholdsvis 0,3 og 0,1 prosent andel av totalmarkedet.

Nå er målet å ta Norge med storm, verken mer eller mindre.

Konkurransebildet er ganske spennende:

UX kommer inn litt under det prissjiktet der Nissan Qashqai har sin toppmodell, mens BMW X2, Volvo XC40 og Mercedes GLA alle starter langt over UX 250h i pris.

Les også: Lexus-luksus for storfamilien

Riste litt

– Vi spurte et knippe biljournalister som har testet bilen hva de tror den vil koste. Svarene lå jevnt på over minst en halv million kroner. Da er det jo fantastisk gøy å kunne offentliggjøre at prisene starter helt ned mot 385.000 kroner. Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen i en pressemelding.

Lexus UX 250h kommer på markedet i mars 2019, og det er åpnet for bestilling gjennom de ti Lexus-forhandlerne i Norge.

– Vi synes det er gøy å riste litt i markedet for luksusbiler med denne prislappen. Den er aggressiv, men hovedmålet vårt er at enda flere nordmenn opplever å eie en luksusbil og få øynene opp for Lexus, sier Jahnsen, og fortsetter:

– Vi har også et nybilmarked i Norge der elbilfordelene er så rause at enkelte kjøpere føler det blir vanskelig å velge noe annet, selv om de ønsker seg frihet fra lading og rekkeviddeangst.

– Miljøfordelene med en hybridelektrisk crossover-SUV som egner seg godt for både småkjøring og langturer, kombinert med denne lave prisen, vil gi dem større valgfrihet, mener Jahnsen.

Les også: Vår test av NX – kundefavoritten som leverer igjen!

Tredje SUV

Noen enkle fakta:

  • UX står for «Urban Crossover», og blir den tredje SUV’en fra Lexus. En 2,0-liters bensinmotor vil sammen med elektromotorene gi en samlet ytelse på 178 hester.

  • UX 250h vil bli levert med hybridelektrisk drivlinje og firehjulstrekk, selv om de enkleste utgavene har forhjulstrekk. Det er første Lexus-modell på den nye GA-C-plattformen.

  • Bilen har CO2-utslipp i spennet fra 96 til 114 g/km, mens NOx-utslippet er på 5,1 mg/km.