SETTER OPP FARTA: – Dessverre sliter vi med etterslep på grunn av sterk økning i antall saker. Men vi skal få bukt med køen i løpet av året. Målet vårt er 90 dagers meklingstid innen juli, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve/Forbrukerrådet

Stor pågang og mange klagesaker:

Lang ventetid på bruktbilklager

Nå tar det nesten fire måneder før Forbrukerrådet begynner saksbehandlingen i klagesaker. Ventetiden er mye lenger enn normalt.

Publisert Sist oppdatert

Bruktbil er på klagetoppen i Forbrukerrådet. Hver fjerde meklingssak i Forbrukerrådet er på grunn av bruktbilkjøp.

Men nå må uheldige bruktbilkunder vente ekstra lenge på å få hjelp.

– Forbrukerrådet har i en periode dessverre lengre saksbehandlingstid enn normalt, skriver Forbrukerrådet i et brev til forbrukere som sender skriftlig klage.

Først 12-15 uker etter at klagen er sendt vil en saksbehandler starte saksbehandlingen.

– Vi synes det er leit. Ofte handler bruktbilkjøp om store kostnader, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Les også: Bruktbilkjøpere vinner sakene, men taper pengene

Tidligere har man startet saksbehandlingen under én måned etter at klagesakene kom inn. Nå må man vente tre-fire ganger lenger.

– Dessverre sliter vi med etterslep på grunn av sterk økning i antall saker. Men vi skal få bukt med køen i løpet av året. Målet vårt er 90 dagers meklingstid innen juli, sier Iversen.

Forbrukerrådet fikk i 2018 9000 skriftlige klagesaker. 2200 av dem gjaldt bruktbil, en økning på 150 saker fra i fjor – da Forbrukerrådet varslet økt fokus på bruktbilproblemer for å få ned klagetallene.

Tesla er blant selskapene Forbrukerrådet får flest henvendelser om.

Årsaken er for dårlig verkstedkapasitet.

Les også: Skjerper servicen før Model 3-rush

Veien videre

Dersom Forbrukerrådet ikke klarer å løse konflikten mellom bruktbilselger og bruktbilkjøper, kan bruktbilkjøperen klage videre til Forbrukerklageutvalget.

Der tar det ytterligere rundt tre måneder før klagen er ferdigbehandlet, fremgår det av siste årsrapport fra Forbrukerklageutvalget.