KONSEPT: Det som var konseptutgaven Porsche Mission E Cross Turismo lanseres i 2019 som Porsche Taycan.

Ytterligere et luksusmerke med elbil:

Over 2500 nordmenn i kø for helelektrisk Porsche

Den som tror pris er et hinder for å stagge nordmenns hunger etter elbiler, må antagelig tro om igjen. I øyeblikket står 2568 personer på venteliste for Porsche Taycan.

Publisert Sist oppdatert

Ennå er det ikke klart nøyaktig når Porsche har sin første helelektriske bil klar for levering, men det er antydet at Taycan kommer mot slutten av 2019.

– Vi antar at de som står på listen og velger å kjøpe, vil få bilen levert i 2020, sier Morten Scheel, adm. direktør i Autozentrum Sport som er importør av Porsche i Norge.

Pris er ikke satt, men det har vært antydninger i internasjonal presse  om en innstegspris et sted mellom Cayenne og Panamera. Med fradrag for moms og avgifter betyr at det Taycan kan komme i markedet med en prislapp i størrelsesorden 800.000 kroner.

Les også: Dieselbilen er død. Hilsen Porsche

Nøyaktig hvor mange biler som kommer til Norge, gjenstår også å se. Det er uvisst hvor mange helelektriske biler Porsche faktisk velger å produsere, men flere medierapporter har anslått rundt 30.000.

Hvis den norske begeistringen er en god målestokk på den globale interessen, kan dét tallet bli justert opp ganske betydelig.

Porsche har hatt gode salgstall i Norge de siste årene. Fra 417 solgte i 2016 steg det til 684 biler i fjor. I årets 11 første måneder er det solgte 688 biler, med plug-in-modellene av Cayenne og Panamera som volumselgerne.

Begge er blant Norges 100 mest solgte modeller.

Les også: Dette er elbilen konkurrentene må slå

LITE KNAPPER: Det er et stilrent og lekkert førermiljø i den elektriske fireseteren.

Ulike scenarier

– Målet er selvfølgelig å dekke behovet, og jeg håper vi får en god leveranse av biler, sier Scheel til Motor.

Hvor mange faktiske kjøpere det blir blant de som har betalt 20.000 kroner for plass på interessentliste, er selvfølgelig helt åpent. Men erfaringene til Jaguar, et annet luksusmerke som var tidlig ute med elbil, antyder at gamle salgsrekorder fort kan ryke.

– Vi ruster oss for mange ulike scenarier, avslutter Morten Scheel.

PS: Taycan har et 800-volts batteri som gjør mulig hurtiglading på opptil 350 kWh, en rekkevidde på over 500 km, og er utstyrt med to sykronmotorer som samlet har over 600 hestekrefter. 0-100 km/t: Ca. 3,5 sekunder.

Les også: Her er alle bilprodusentenes elbilplaner