RØFF: Terrengegenskapene er fortsatt en av Defenders beste egenskaper. Bakkeklaringen er 29 centimeter.

Land Rover lanserer ny utgave av ikonet Defender:

Det finnes ikke dårlig vei…

Land Rover har boltret seg hemningsløst med sin egen historie i utviklingen av nye Defender. Resultatet er blitt en bil som krysser hypermoderne teknologi med rustikk nostalgi som utvendig montert reservehjul og sidehengslet bakdør.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ikonet Land Rover Defender lanseres nå i helt ny utgave, men med klare trekk fra et 70 år langt livsløp. Om et års tid kommer den også som ladbar hybrid.

Også ordene og begrepene som brukes i anledning lanseringen, viser at nostalgien ligger i karosserirammene. Vi kan blant annet lese dette:

 «Nye Defender er bygd for eventyrlystne hjerter og nysgjerrige sjeler, for dem som forstår verdien av fellesskap og som streber etter å utgjøre en forskjell».

Altså en bil som passer de fleste av oss. Vel å merke hvis vi har store lommebøker, et vennlig avgiftsregime, sunt klimavett og – ja, en hel del til.

Les også: Ny sprut i gammel folkehelt

NOSTALGI: Nye Defender bærer Land Rovers stolte arv inn i 2020. Her er den avbildet med en Land Rover Serie 1 fra 1949.

TYPISK: Reservehjul på utsiden og sidehengslet bakdør er to av flere klassiske elementer. Heldigvis også ryggekamera. I verste fall tåler bilen vading på 90 centimeter.

Kompakt kommer

Defender 110 er første versjon ut i en serie modeller som vil bli etterfulgt av en mer kompakt versjon med kortere akselavstand (90), før et par praktiske nyttekjøretøyer kommer i 2020.

I tillegg til de synlige detaljene som binder historiske bånd til opphavet, så er det terrengegenskapene som i sterkest grad signaliserer respekten for originalen. 

De korte overhengene foran og bak, bakkeklaringen på 29 centimeter, vadedybde på 90 centimeter, permanent firehjulsdrift, en totrinns automatisk girkasse og midtplassert differensial, skal gi ekstrem framkommelighet.

Maksimal nyttelast på opptil 900 kg og tilhengervekt på 3500 kg kan nok også trigge oppdagergenene hos enkelte.

Les også: Må vente lenge på nye RAV4

Videreført

Nøkternheten til den opprinnelige Defender-modellen er videreført i interiøret, der enkle og praktiske løsninger er prioritert. 

Girvelgeren er montert på instrumentpanelet for å gi plass til et ekstra sete i midten foran, slik de tidlige Land Rover-modellene hadde.

I Defender 110 kan du få setekonfigurasjoner med fem, seks eller 5+2 seter. Lastevolumet bak den andre seteraden er på opptil 1075 liter. Det vokser til 2380 liter når andre seterad legges ned.

Brukervennligheten understrekes av praktiske lommer, slitesterke gummimatter og et interiør som kan gjøres rent med en børste eller en klut.

Les også: Vraker kamerapeil på ny el-SUV

UNG OG TØFF: Nye Land Rover Defender er en moderne bil med umiskjennelige trekk fra ikoniske modeller. Den kommer i to lengder (90 og 110) og med en rekke setekonfigurasjoner.

PRAKTISK: Interiøret er enkelt og praktisk, men har selvsagt alt av moderne finesser.

 

Gjennomtestet

Defender har vært gjennom mer enn 62 000 tester. Prototyper har tilbakelagt millioner av kilometer, gjennom ørken med 50 varmegrader, til isøder med temperaturer på minus 40 grader i nord - og opp på høyder på 3000 meter i Rocky Mountains.

På lanseringstidspunktet vil man kunne velge en firesylindret eller en sekssylindret bensinmotor med mild hybrid-teknologi. 

Alternativt kan man velge blant to firesylindrede dieselmotorer.

Om et år kommer den også som ladbar hybrid.