Volvo XC90 og Audi Q7 e-tron
VINNERE: Hybrider og ladbare hybrider som Volvo XC90 T8 og Audi Q7 e-Tron er vinnerne i statsbudsjettet for 2017 med avgiftskutt i 100.000 kroners klassen. Men også andre biler med moderne miljøteknologi blir billigere. Foto: Rune Korsvoll
Statsbudsjettet 2017

Hybrider vinner – fortsatt avgiftsfri elbil

De ladbare hybridbilene er vinnerne i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017. De elektriske bilene vil fortsatt ha fullt avgiftsfritak. Biler uten moderne miljøteknologi får til dels kraftig økning i avgiftene.

Det er hovedpunktene i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017. Et godt eksempel på utslagene i engangsavgiftene er Toyota Rav4. Kjøper du bilen med bensinmotor øker avgiften med opp mot 16.000 kroner. Kjøper du bilen med hybriddrivverk, kuttes avgiften med rundt 13.000 kroner. Et bilmerke som Subaru, som bare har bensin og diesel-motorer, får avgiftsøkning på alle modeller fra 10.000 til 30.000 kroner.

De aller største avgiftskuttene får de aller dyreste og største ladbare hybridene, fordi  hestekraft-avgiften nå fases helt ut og CO2-avgiften økes noe. Volvo XC90 T8 får for eksempel et avgiftskutt på rundt 100.000 kroner. I tillegg økes NOx-avgiften med 20 prosent, men for de fleste biler er denne uansett ikke så stor.

Andre forslag i budsjettet: Bensinavgiften økes med 15 øre og dieselavgiften med 35 øre. Årsavgiften senkes med 10 prosent. Det samme gjør bompengetakstene utenfor byområder. I tillegg økes pendlerfradraget til 1,56 øre per kilometer.

Riktig mener NAF

- Nyere, tryggere og mer miljøvennlige biler på veiene er viktig for klimaet og trafikksikkerhet, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, Norges Automobil-Forbund. - Dreiningen til å legge avgift på utslipp i stedet for bilens motorkraft, vil på sikt føre til nedgang i klimautslippene fra den norske bilparken.

NAF har lenge vært en pådriver for at det er bilens utslipp som bør avgiftsbelegges. Samtidig har vekt-komponenten mye å si for å gjøre de mest trafikksikre bilene billigere. Derfor er det bra at denne reduseres.

- Bilene som selges i dag vil leve lenge på norske veier. Da er det viktig at de modellene som slipper ut minst, er mest attraktive på pris også i dag. Nå skal vi se på detaljene i hvordan dette forslaget slår ut. Det er viktig at prinsippet om at forurenser skal betale også vises i bilsalget, sier Skjøstad.

Det er verd å huske på at dette foreløpig bare er et forslag fra en regjering i mindretall, som trenger støtte fra Venstre og Krf.