TOK SJANSEN: Da Nicolas Weiss-Andersen bestilte sin Tesla på nett var merkevaren relativt ukjent. Han visste lite om produktkvaliteten og fikk ikke muligheten til en prøvetur. Foto: Nina Ruud

Bilsalget tar av i alle kanaler:

Flere og flere kjøper bil på nettet

Flere og flere velger å kjøpe bil på nettet. For Nicolas (37) ble ro rundt kjøpsprosessen avgjørende, og han har aldri sett seg tilbake.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg var innom forhandleren og så at selgeren brukte det samme programmet som det som er tilgjengelig for kunden på nett. Da valgte jeg like godt å sitte hjemme i ro og mak og gjøre bestillingen der, sier Tesla-eier Nicolas Weiss-Andersen (37).

Han er ikke alene. Stadig flere velger alternative fremgangsmåter når ny bil skal kjøpes.

Tesla har selvsagt banet vei, men det er langt i fra den eneste bilfabrikken eller importøren som har opplevd «varmt hvetebrød»-tilstander lenge før en bilmodell engang har kommet til landet.

Da Opel åpnet for bestilling av elbilen Ampera-E, som på mange måter kurerer rekkeviddeangst med sin lange rekkevidde, satt tusenlappene løst hos kjøpeklare nordmenn.

Over 4000 bestilte bilen uten å ha prøvd den. 

Les også: Dette må du huske når du selger bil 

Droppet prøvekjøringen

NAF anbefaler på det sterkeste at man prøvekjører en bil før en handel finner sted.

I forbindelse med et nybilkjøp handler det først og fremst om å kunne finne seg godt til rette i en bil man kanskje skal tilbringe flere tusen kilometer bak rattet på hvert år.

Det tok ikke Weiss-Andersen seg tid til. Da han bestilte sin Tesla høsten 2013 var det nemlig lang ventetid for å kunne prøvekjøre bilen.

– Jeg prøvekjørte faktisk ikke min Tesla Model S før jeg bestilte den, men jeg hadde sett et eksemplar hos forhandleren og sittet i den.

– Derimot fikk jeg tilbud om prøvekjøring nokså raskt etter at bestillingen var fullført, slik at jeg hadde sjansen til å ombestemme meg før angrefristen gikk ut 14 dager senere, sier Weiss-Andersen.

Han forteller at det ikke var tillit til merkevaren som ble avgjørende for å ta steget ut og bestille bilen den gangen:

BILKJØP PÅ NETT: Nicolas Weiss-Andersen satt hjemme og bestilte ny bil i ro og mak. Han opplevde kjøpsprosessen som enkel og oversiktlig. Foto: Nina Ruud

– Jeg stolte faktisk ikke på merkevaren Tesla. Man visste lite om kvaliteten på produktet og på servicer og reparasjoner. Jeg valgte å ta en sjanse, og opplevde prosessen som enklere og mer oversiktlig, sier Weiss-Andersen.

Les også: Advarer mot verdivurdering på nett 

Bilsalg i alle kanaler

– Salget av Ampera-e har jo vært veldig spesielt. Vi har solgt biler via Twitter, Facebook, LinkedIn og over telefon.

På nett var løsningen slik at kunden først valgte forhandler og deretter konfigurerte bilen, før en selger tok kontakt og skrev kontrakt med kjøperen, sier PR-sjef Stein Pettersen hos Opel Norge.

Han forteller at kundene ofte bruker deres nettsider til å orientere seg om bilmodellen de ønsker, og ikke minst også konfigurere bilen, både før og etter de har besøkt forhandleren.

– Likevel ser vi at både forhandleren og kontakten med selgeren er viktig for våre kunder, sier Pettersen.

En serie omstendigheter utenfor Opel Norges kontroll har medført problemer for Ampera-e-salget. Det skyldes ikke salgskanalene, men er først og fremst knyttet til at Opel ble solgt fra General Motors til PSA i sommer.

Les også: Norges største bilselger starter bildeling 

Forhandleren fortsatt viktig

Volvo er en annen bilprodusent som har opplevd stor suksess den siste tiden. Ved lanseringen av SUV'en XC90 ble en First Edition-utgave solgt kun på nett. 1927 eksemplarer ble revet bort, 167 av disse havnet i Norge.

– Når det gjelder forhåndssalg opplever forhandlerne våre eventyrlig interesse for nye Volvo-modeller, lenge før bilene kommer til bilbutikken, sier informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen.

ETTERTRAKTET: Volvo solgte modellen XC90 First Edition utelukkende på nettet, og alle de 1.927 nummererte bilene ble solgt. Da lillebror XC60 ble lansert solgte de 750 biler første dagen, dog hos fysiske forhandlere. Foto: Volvo

I etterkant har de også solgt modellen V40 på nettet, men nå velger den norske Volvo-importøren å gå en tur i tenkeboksen.

– Vi er nå i en mellomfase der vi evaluerer piloten for vårt avsluttede nettsalg av modellen V40. Det innebærer at Volvos modeller for tiden kun er til salgs gjennom ordinære forhandlere.

Gutteberg Hansen forteller at forhandlerne fortsatt er viktige, for eksempel når kundene har spørsmål om bilen og ved kontraktinngåelse - også i de tilfellene der bilen er bestilt på nett.

Tesla-eier Nicolas Weiss-Andersen vet ikke om neste bilkjøp også blir på nett.

– Men jeg vil nok komme til å ta en titt på bilen, sitte i den og ta en prøvetur før et eventuelt kjøp, sier han.