DESIGNLØFT: Kia utvider jevnlig Ceed-porteføljen. Nå presenterer de XCeed, en crossover-versjon av modellen. Foto: Kia Motor

Her er fjerde variant av Kia Ceed:

Ingen ende på antall ender

Med XCeed introduserer Kia enda en hekk på sin Ceed-modell. Nå er de oppe i fire på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Først kom Ceed … uten apostrof, som i forgjengeren Cee’d.

Litt senere også som mer attraktiv stasjonsvogn.

Så kom ProCeed. En sporty variant av stasjonsvogna, med skrånende hekk, litt mindre bagasjeplass og designtrekk fra den rålekre sportsbilen Stinger.

Og nå altså XCeed.

Også den umiskjennelig Ceed fra fronten og langt bakover, før linjene ender i en blanding av lav SUV og høy femdørs kombi – eller crossover, som mange liker å kalle det.

Fra siden minner den om BMW X2, og det er jo et kompliment.

Men firehjulsdrift mangler.  

Les også: Kia e-Niro – en elbilvinner i budsjettklassen

Lavere enn SUV’er flest

XCeed er designet så den ser lavere ut enn en tradisjonell SUV, samtidig som sittestillingen er høyere og sikten bedre enn i en vanlig kombi.

Den er skapt på Kias designsenter i Frankfurt, og Kia hevder at coupé- og bagasjeplass skal være på linje med de mestselgende SUV-ene i Europa.

På dette feltet har Kia vært flinke med sine øvrige varianter av Ceed.

Den tradisjonelle stasjonsvogna har 625 liters bagasjevolum, den mer sporty ProCeed, 594 liter.

Les også: En stilig Kia for smale budsjetter

Vises om to uker

XCeed kan utstyres med et nytt heldigitalt instrumentpanel på 12,3 tommer, som etter hvert også vil dukke opp i øvrige modeller. Skjermen grafiske egenskaper er ideell for informasjon fra kommende elektrifiserte drivlinjer.

Som de øvrige modellene i Ceed-porteføljen får XCeed et såkalt Drive Mode Select system. Her kan sjåføren velge mellom kjøremodus Normal og Sport som tilpasser bilens styring, gassrespons og girskifter.

Kia XCeed vises for første gang i Frankfurt 26. juni.