Mann som gestikulerer
SER FREMOVER: Toyotas toppsjef, Akio Toyoda, har ikke sansen for kortsiktige innsparingstiltak som går ut over investeringer i kostbar, ny teknologi. Foto: Toyota
Styrker satsingen på fremtidsteknologier:

Slik er bil-Japans respons på korona-kollapsen

Japanske bilprodusenter med Toyota i spissen akter ikke å redusere innsatsen på områdene elektrifisering, digitalisering og autonomi. Det går frem av uttalelsene de har kommet med i forbindelse med fremleggelsen av kavartalsresultatene.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Honda, Toyota og Mazda er samstemte om å styrke fremtidsinvesteringene.

Også i Japan har koronapandemien rammet økonomien hardt. Landet er formelt i resesjon.

Bilprodusentene får selvsagt gjennomgå, og i det som i Japans vanlige regnskapsår er fjerde kvartal (januar, februar og mars) hadde Toyota en nedgang i resultatet på 86 prosent, men fortsatt et overskudd på noe under seks milliarder kroner.

Honda og Mazda tapte derimot penger, henholdsvis rundt 2,7 og 1,8 milliarder kroner.

Holde kursen

Det er disse tre produsentene som, ifølge Automotive News, har annonsert at de ikke kommer til å kutte i utviklingsprosjekter for å fremme neste generasjon teknologier – snarere tvert om: De vil øke investeringene i dem.

Både Honda og Toyota understreker at de til tross for fallende resultater har positiv kontantbeholdning og vil fortsette å fokusere på de langsiktige strategiene mot selvkjørende, elektrifiserte og nettilkoblede kjøretøy.

Både Toyota og Honda setter sin lit til at det amerikanske markedet vil begynne å ta av igjen. Enn så lenge er bilprodusentene avhengige av å få overskudd fra tradisjonell teknologi for å finansiere den fremtidige.

– For å overleve, kommer vi til å investere i neste generasjon teknologier, koste hva det koste vil, sa Hondas toppsjef Takahiro Hachigo under presentasjonen av konsernets kvartalsresultater.

– Vi har ingen intensjon om å nedskalere, sa han.

Kritikk av kutt-kongene

Toyotas president Akio Toyoda gikk enda lengre – og supplerte med kritikk av de bilprodusentene som velger å kutte i fremtidsrettede investeringer med kortsiktige innsparinger for øye:

– Jeg merker meg at det virker å være mye snakk om en V-formet utgang på krisen, sa Toyoda da han la frem selskapets regnskapstall.

– Ved å bestemme seg for å kutte i ulike aktiviteter, kan et selskap på egen hånd snu resultatene. Det plager meg at den slags tiltak ofte får ros. Det er ikke riktig, sa han.