fjerning av juksedingsen i VWs dieselmotor ga ingen negative utslag
DIESELSKANDALEN: Fjerning av juksedingsen i VWs dieselmotor ga ingen negative utslag på utslipp eller forbruk viser NAF-test. Foto: NAF
Fjernet VWs juksedings

Ingen negative utslag på forbruk eller utslipp

Tester som NAF og europeiske samarbeidspartnere har utført på de første VW Golf og Audi A4-bilene som er utbedret etter diesel-skandalen, viser ingen negative utslag på effekt, forbruk eller utslipp. En test av Audi Q5, som er gjennomført i Italia, viser imidlertid 25 prosent høyere NOx-utslipp etter utbedringen.

– Dette er foreløpig gode nyheter for norske bileiere, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Les også: VW Golf fortsatt en klar nummer en

Utbedringen på VWs 2-liters TDI-motor består i at jukseprogrammet i motorstyringen er fjernet. I syklustesten var det ingen signifikante forskjeller på utslipp av NOx og CO2 eller drivstofforbruk. Under testene med reell kjøring, var NOx-utslippet betydelig lavere etter utbedringen av motoren. Med den nye programvaren ble NOx-utslippet redusert med 12 prosent på Audi-modellene og 36 prosent på VW Golf.

– Vi kan ikke trekke noen generelle konklusjoner for alle de tilbakekalte bilene, men dette gir en pekepinn på at utbedringene fungerer. Vi oppfordrer de berørte eierne til å gjennomføre utbedringen når de får innkalling. Så blir det spennende å se hvordan det går med de andre rammede motortypene når vi og våre søsterorganisasjoner tester dem,  sier Inger Elisabeth Sagedal.

Les også: VW eiere i Europa bør få samme erstatning som i USA

Testene er gjennomført i regi av FIA som NAF er en del av. Bilene som er testet er Volkswagen Golf 2,0 TDI og Audi A4 2,0 TDI med 6-trinns manuell girkasse og start/stopp-system. De ble testet før og etter utbedring etter den europeiske testsyklusen (NEDC) og reell kjøring på veien. I tillegg til å måle utslipp, drivstofforbruk og motoreffekt, ble bilenes kjøreegenskaper testet.

- Under kjøring utenfor testlaboratoriet ser det ut til at endringene gir miljøgevinst, samtidig som drivstofforbruket er som før, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Like problemfri har tydeligvis ikke utbedringen av Audi Q5 med 2-liters dieselmotor vært. Den italienske forbrukerorganisasjonen Altroconsumo testet bilen etter utbedring og fant en økning i NOx-utslippene på  25 prosent etter at den ulovlige programvaren var tatt bort. Dermed er neppe siste ord sagt i den saken.