SATSER PÅ MAT: Veikroene møter tøff konkurranse fra bensinstasjonene og IKEAs varehus som har mat som ett av sine satsingsområder. Foto: Circle K

Bensinstasjoner og IKEA trapper opp veimat-kampen:

«Målet er å bli best på mat»

Det blir stadig flere tilbud om påfyll langs veien. Ikke bare for bilen, men også for passasjerene. Veikroene møter stadig tøffere konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

– Mat på farten er et voksende marked som vi satser hardt på, sier Per-Åge Flattum, markedssjef i Deli de Luca, kjeden som står for kiosk- og mattilbudet på Esso-stasjoner i Norge.

– Målet vårt er å bli best på mat i knallhard konkurranse med andre aktører, fortsetter markedssjefen.

Med andre aktører tenker han blant annet på veikroene, burgerkjedene og selvsagt andre stasjonskjeder som også ruster opp mattilbudet sitt.

Et grep i denne konkurransen er å tilby sitteplasser på stadig flere Esso-stasjoner med Deli de Luca-butikk. Et annet er å tilby sunnere alternativer til kundene, forteller Flattum.

Les også: Hos denne bensinstasjonkjeden får du best kaffe 

SATSER BREDT: Esso og Deli de Luca vil gi kundene valgfrihet med både pølser og sunnere alternativer, ifølge Per-Åge Flattum, markedssjef i Deli de Luca.

Også for nisjene

 – Pizza, pølser og burgere er ikke akkurat sunt?

– Vi må leverer på det kundene etterspør, men har i tillegg mange sunnere alternativer. Vi ønsker å ha et bredest mulig utvalg, også for et nisjepublikum som vegetarianere og gluten-allergikere, sier Per-Åge Flattum.

Han understreker også at Deli de Luca har satset på lokale drikker og lokale produsenter i sitt utvalg.

Les også:  Se hvem som vant Årets veimat 2019 

 2,2 millioner gjester

På spørsmålet om Ikea konkurrerer med annen mat langs veien, svarer sjef for IKEA Food Norge, Tor Morten Myrseth, at de er opptatt av å gi gjestene et godt tilbud, enten de bare kommer for å spise, eller for å spise og handle.

– Vi har ingen tall som viser hvor mange som kommer kun for å spise, men vi serverer 2,2 millioner gjester årlig og vet at for eksempel mange yrkessjåfører stikker innom bistroene våre for å få med seg en pølse eller en pizza. Med de nye veganske pølsene våre kan man spise en god og næringsrik lunsj eller middag til en billig penge.

– Men er det noen som kjøper disse pølsene?

– 20 prosent av pølsene vi selger er nå veganske.

Les også: Kan dette redde de norske veikroene?

Ligger langs hovedveier

Ellers trekker Tor Morten Myrseth fram Kjartans fiskeburger som en annen viktig nyvinning for Ikea.

– Her vil vi påstå at det er få som kan måle seg med kvalitet og pris, også med tanke på størrelsen på porsjonen.

– Konkurrerer dere med veikroene?

– Nei, vi har i hvert fall har vi ikke tenkt særlig over det, selv om alle våre bistroer og restauranter ligger langs norske hovedveier. Men det er interessant å bli testet på linje med andre spisesteder langs veien, sier Tor Morten Myrseth.

– Vi ønsker jo å kunne gi et næringsrikt og bærekraftig tilbud til en pris folk flest har råd til å betale.

Les også: Vi har testet maten på IKEA. Kan de true veikroene?

Sunnere og mer variert

Markedsdirektør Ann Helen Våge i Circle K sier at mat på farten er et marked som både er i vekst og i endring, og at de ser dette som en stor mulighet.

– Vi har allerede jobbet lenge med å utvikle mattilbudet vårt og kaller oss nå energistasjoner. Mat er en viktig del av dette konseptet, og det er blitt et stort og viktig forretningsområde. Vi ønsker å tilby kundene det de er på jakt etter for å spise sunt, godt og variert, samtidig som hamburgere og pølser fortsatt er stort hos oss.

– Hvor mange kommer innom en stasjon kun for å spise?

– Det har vi ingen eksakte tall på, men vi vet at vi har flere kunder innom butikkene hver dag enn dem som fyller drivstoff.

– Hvordan vil forbrukernes behov utvikle seg?

– Vi bruker mye ressurser på å forstå og forutse kundenes behov, og vi ser at både våre tradisjonelle kunder og nye kunder ønsker å spise sunnere og mer variert. Vi ser også at kundene stiller høyere krav til kvalitet, sier Ann Helen Våge.

– Det holder ikke bare å tilby bredde, det må være kvalitet i det enkelte ledd, enten det er kaffe eller annet.

Les også: Her er det skikkelig pølsefest

STILLER KRAV: Kundene vet hva de vil ha, og da må det være kvalitet i alle ledd, understreker Ann Helen Våge, markedsdirektør i Circle K.