FRAMTIDSRETTET: Hyundai Nexo, konsernets nye hydrogen-SUV, lanseres i Norge i disse dager for over 250 journalister fra hele Europa. Norges viktigste signalbygg, operaen i Oslo, er en passende futuristisk bakgrunn.

Hydrogen-bilen Nexo på norsk jord:

En av de beste, men…

Lekkert plassert foran Den norske opera, men Hyundais nye hydrogen-SUV skriker ikke høyest av den grunn. Med bare åtte hydrogenstasjoner i landet er diskresjon en selvfølge.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai Nexo ruller svært stille inn i vår elektrifiserte bilpark. Til gjengjeld som en av de beste.

Og bor du i nærheten av en hydrogenpumpe derimot, så kan det absolutt anbefales å kikke nærmere på nykommeren.

Den har dimensjonene til en mellomklasse-SUV, null utslipp, bedre rekkevidde og langt kortere fylletid (les: ladetid) enn en elbil.

Går det som ekspertene tror, så skal det være mulig å kjøre Norge på langs i løpet av et par år, med en hydrogenstasjon innenfor beroligende rekkevidde.

Les også: Vi har prøvekjørt Toyota Mirai

BEGRENSET: Bagasjeplassen må lide cirka 100 liter på grunn av hydrogentankene. Men 461 liter er mer enn nok til daglig bruk.

Uten feste

Pris: 585.000 kroner. Da trenger du egentlig bare å legge til metallic lakk og vinterdekk. Den elektriske nykommeren til Jaguar – I-pace – er nesten identisk like lang og bred, men åtte centimeter lavere.

Majoriteten av I-pace som er bestilt her i Norge er utstyrsversjoner til enten 786.000 eller 829.000. En Tesla X er vesentlig større enn både Nexo og I-Pace – og hakket dyrere enn en godt utstyrt I-Pace.

Men inkludert i prisen finner vi viktig utstyr som Nexo mangler: Drift på alle fire og tilhengerfeste.

Les også: Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen

Mindre batteri

Kort beskrevet fungerer hydrogenbilen slik:

Hydrogengass fra bilens tank kjøres gjennom en brenselcelle, der den kjemiske energien omdannes til elektrisk energi, som igjen driver bilens el-motor. Fordi brenselscellen produserer strømmen, klarer hydrogenbilene seg med langt mindre batteri enn en batterielektriske bil.

Til gjengjeld må hydrogenbilene drasse på hydrogen.

I Nexo ligger det tre tanker under bilen. Disse veier til sammen drøye 100 kilo i fylt tilstand. I en Nexo koster det litt bagasjeplass: 461 liter i en mellomstor SUV er snaut 100 liter under normalen.

I den vesentlig lavere konkurrenten fra Toyota – Mirai – koster det i tillegg også midtplassen i baksetet.

Les også: Dette er bilene som kommer de neste månedene

TESLA-INSPIRERT: Dørhåndtakene spretter ut når du trenger dem, ellers går de i ett med karosseriet for å redusere luftmotstand.

En av de beste

Vekten på den forhjulsdrevne Nexo er 1814 kilo. Det er omtrent det samme som en tilsvarende stor SUV – for eksempel en BMW X3 - med fossil motor og firehjulstrekk.

Motor har kjørt det meste i vår elektrifiserte bilpark – og alt av det helelektriske.

Hyundais nye hydrogen-SUV er definitivt en av de beste.

Mens første generasjon var en litt eksperimentell utgave bygd på den gamle SUV’en ix35, er Nexo utviklet fra bunnen av til hydrogenbruk. Resultatet er først og fremst en romslig, oversiktlig og overraskende komfortabel SUV.

Koreanerne har hatt en lei tendens til å være gjerrig på støydempingen, men selv på dårlig norsk asfalt går Nexo like stille som bilen vi nettopp har hatt på test: Volvo V60.

Det er et kompliment.

Instrumentpanelet har en futuristisk form med blant annet en stor 12-tommers berøringsskjerm. Samtidig er viktige primærfunksjoner, som for eksempel klimabetjeningen, logisk plasserte og betjent med fysiske knapper. Bilen har naturligvis det siste innenfor aktive sikkerhetssystemer, som filholder og parkeringsassistent.

Les også: Audi og Hyundai i hydrogensamarbeid

VANEDANNENDE: Nexos blindsoneassistent er et utmerket hjelpemiddel. Bildet fra kameraene i speilhusene dukker opp midt i synsfeltet når du setter på blinklyset.

Vanedannende

I tillegg kommer en nyhet vi raskt lærte oss å sette pris på: Blindsoneassistenten, som ved hjelp av vidvinkelkameraer i speilhusene fanger opp omgivelsene rundt bilen. Bildet får du rett i synsfeltet i det du setter ut blinklyset til en av sidene.

Audis nye el-SUV e-tron kommer også med en liknende teknologi, men da projiseres bilde på skjermer i overgangen mellom dør og instrumentpanel. Svært praktisk og vanedannende.

Selv en topp moderne dødvinkelvarsler i speilet blir plutselig veldig gammeldags.

Nexo har en motor med effekt på 161 hk. og 395 nm. Det er et stykke unna el-bilene, men mer enn nok i Norge. Moro-faktoren er i det hele tatt godt dempet. Ved litt aktiv kjøring kjennes både vekten og et styretøy som er bedre tilpasset amerikanske forhold.

Det passer oss utmerket i en bil som dette.

Les også: Forbereder hydrogenbil med 1000 km rekkevidde

Fylleangst

Den største utfordringen for en hydrogenbil per i dag er naturligvis fyllemulighetene. En elbil kan du lade fra din egen husvegg. En hydrogenbil kan du bare fylle på en av de åtte stasjonene som i øyeblikket er etablert.

Primært i og rundt hovedstaden, men også i Trondheim (Tiller), Bergen (Åsane) og Porsgrunn (Herøya). Drivstoffkjeden Uno X er den største kommersielle aktøren som jobber med å etablere flere.

– Målet er å ha 20 stasjoner fordelt regionalt innen 2020, sier Roger Hertzenberg, daglig leder i Uno X.

Han viser fram et norgeskart med avmerkede stasjoner som tilsier at du om et par år fint kan kjøre landet på kryss og tvers med en hydrogenbil med rekkevidden til de to eneste modellene på det norske markedet i øyeblikket: Nexo og Toyota Mirai.

Les også: Frykter avgiftshopp på bensin og dieselbiler

Tungtveiende

Da begynner hydrogenbilen å framstå som et fullverdig alternativ til elbilen – ikke bare et spennende objekt for spesielt interesserte bosatt i nærheten av en hydrogenpumpe.

Faktorer som vesentlig bedre rekkevidde og vesentlig kortere fylletid, er tungtveiende – og klart i favør hydrogenbilen.

I tillegg til at den selvsagt har alle elbilens fordeler i trafikkbildet. Med dagens priser koster det cirka 500 kroner å fylle opp tanken med hydrogen. Det skal, i følge WLTP-tall, rekke i 666 km.