500 000 biler på billigsalg?

Her stables ti-tusenvis av ubrukelige VW-biler

VW er i ferd med å rydde opp etter diesel-skandalen i USA og ett stort problem har dukket opp: Hva skal VW gjøre med de rundt 500 000 bilene som de har gått med på å kjøpe tilbake fra amerikanske eiere?

Publisert Sist oppdatert

Noen har foreslått billigsalg i Europa.

Men foreløpig stables bilene bort i titusenvis på øde områder i USA: Pontiac Silverdome, en nedlagt fotball-arena utenfor Detroit, havnen i Baltimore og en nedlagt flybase i California.

Nye dekk? Vi har gjort Norges største test av sommerdekk

Dette er steder hvor VW nå parkerer titusenvis av biler som ikke lenger kan kjøres på amerikanske veier. Disse diesel-bilene har et jukseprogram i motorstyringen for å klare avgasstestene og bli godkjent for bruk i USA.

Da dette ble avslørt, og VW ennå ikke har funnet en måte å fikse bilene på, gikk de i fjor med på å kjøpe tilbake bilene fra rundt 500 000 eiere.

VW kan ikke selge bilene videre før de klarer avgasskravene i USA.

Les også: Dommedag for diesel?

– Dette kan ta lang tid. Spørsmålet er vel heller hvor lang tid det vil ta før VW sier «vi gir opp». Dette tilbakekjøpet er blitt en dyr hodepine for VW, sier David Sullivan, i konsulentfirmaet Auto Pacific Inc. til Automotive News.

De rundt 500 000 bilene som omfattes av diesel-skandalen, har et jukseprogram som kutter avgass-utslippene når bilen kjøre i testbenk, og kopler tilbake til normale ytelser så fort bilen kommer på veien.

Dermed har de jukset seg til en godkjenning, mens de i virkeligheten har utslipp av nitrogenoxid (NOx) som ligger opptil 40 prosent over lovlig grense.

VW har satt til siden 10 milliarder dollar – rundt 86 milliarder kroner – for å kjøpe tilbake biler fra amerikanske eiere.

I tillegg er det satt av 14 milliarder dollar - 120 milliarder kroner – til andre utgifter i forbindelse med diesel-skandalen.

Les også: Det norske oljefondet saksøker VW

Ifølge Automotive News kommer nå 15 000 eiere av VW Jetta, Golf, Passat, Beetle, samt Audi A3, til forhandlere hver uke for å levere tilbake bilene sine.

For bilene får de opp til 40.000 dollar.

Ifølge avtalen som VW har gjort med amerikanske myndigheter, kan ikke bilene komme tilbake på veien før de klarer de strenge amerikanske miljøkravene. Noe som tydeligvis er vanskelig for VW å få til.

Avtalen innebærer også at VW heller ikke kan selge bilene videre til land med mindre strenge utslippskrav, slik som Europa. Dermed blir det med drømmen for alle her hjemme som kunne tenke seg en billig brukt VW.

Trolig blir skraphaugen den eneste løsningen for flere av bilene som er eldre enn 2014-modeller.

Eller «resirkulering» som VW kaller det...