NORGESKLAR: Nye Corolla er blitt langt mer sporty og elegant. Borte er det trauste preget vi forbinder med modellnavnet. Her er modellen i tre karosserivarianter: Stasjonsvogn, 5-dørs kombi og sedan.

Her er prisene på nye Corolla:

55 solgt på ett døgn av Toyotas «nye» klassiker

Toyota Corolla har stått opp fra det halvdøde. Etter bare én dag hadde allerede 55 nordmenn bestilt ny bil.

Publisert Sist oppdatert

Det trauste preget er definitivt borte. Med nye Corolla viser Toyota at de også kan bringe mer enn snusfornuft inn i det vi ofte kaller «Golf-klassen».

Bilen er bygget med europeiske sjåfører i tankene, hevder Toyota.

Inntil vi får kjørt den, får vi nøye oss med å fastslå at den også appellerer til europeiske øyne.

Ikke minst de norske. Etter at Toyota i Norge åpnet for bestillinger av bilen mandag, gikk det ikke mange minuttene før den første bestillingen tikket inn.

– Det siste tallet er 55 biler, bekrefter produktsjef i Toyota, Allan Wågsæther, overfor Motor et drøyt døgn senere.

Les også: Delingstjeneste kjøper Toyota for 100 millioner

Garantert mest solgt

Corolla kommer med tre karosserier. Stasjonsvogna – kalt Touring Sports – med et bagasjerom på 581 liter blir garantert den mest solgte. Rundt 60 prosent, tror Toyota.

Og de fleste kundene kommer til å velge bilen med den sterkeste av to hybrider – den helt nye på 180 hester.

Den andre på 122 hester er velkjent fra både Prius og Auris.

Corolla leveres i fire ulike utstyrsgrader («Sense», «Active», «Active Tech» og «Executive»), og trolig blir «Active Tech» den mest solgte.

Da får du blant annet nøkkelfri adgang, 17 toms lettmetallfelger, parkeringsassistent, Bi-LED-lys, mørke ruter og varsel mot kryssende trafikk bak bilen.

Les også: Nye Rav4 i test – løfter fornuften til nye høyder

Full rapport

Som Touring med 180 hester koster denne 389.600 kroner. Med 122 hester, 353.100 kroner. Billigst: Fem-dørs kombi (122 hester og utstyrsgraden «Sense») til 297.300.

Dyrest: Touring (180 hester og utstyrsgraden «Executive Red») til 460.300. Da får du blant annet skinnseter, panoramatak, bitone lakk og justerbart understell.

Felles for alle modeller: Selvladende hybrid og trinnløs automatkasse (CVT).

Motor er i disse dager på Mallorca for å prøvekjøre nye Corolla. En full testrapport kan du lese fredag.