Tunnel innvendig
HØY FART: Mælefjelltunnelen i Telemark er blant veistrekningene som nå blir fartsovervåket med kameraer. Her er det mange ganger målt hastigheter på over 200 km/t. Foto: Torstein Nymoen
Sjekk oversikten over ny streknings-ATK:

Her blir det gjennomsnittsmåling av farten

På fem veier blir det etter all sannsynlighet innført gjennomsnittsmåling av farten i år, såkalt streknings-ATK. Her er veistrekningene som får den omstridte målingen.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: På disse stedene blir det gjennomsnittsmåling av farten.

I dag er det gjennomsnittsmåling av hastigheten på 29 veistrekninger i Norge. De fleste er i Innlandet, i Hedmark og Oppland, ifølge en oversikt fra Statens vegvesen.

Nå blir det etter all sannsynlighet plusset på ytterligere fem veistrekninger på listen som får gjennomsnittsmåling, eller streknings-ATK, som det egentlig heter.

Det er Statens vegvesen glade for.

– Det blir om lag en halvering av drepte og hardt skadde med streknings-ATK, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Les også: Så mange fikk fartsboks-bot i fjor

– Større vilje

Etter at Jon Georg Dale (Frp) er byttet ut med Knut Arild Hareide (KrF) som samferdselsminister har det vært en kraftig holdningsendring på statsrådkontoret.

Dale sa til Motor i fjor at gjennomsnittsmåling av farten er overvåkning av bilistene.

Da møtte han kraftig motbør fra fagfolkene, både Utrykningspolitiet og vegvesenet, som hadde en helt annen oppfatning.

– Vi registrerer at politisk ledelse nå har større vilje til å bruke dette virkemiddelet, sier Ranes til Motor nå.

KartSTREKNINGSMÅLING: Mælefjelltunnelen.

KartSTREKNINGSMÅLING: Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen.

Over 200 km/t

Knut Arild Hareide har allerede godkjent innføring av gjennomsnittsmåling i tre tunneler:

  • Mælefjelltunnelen på europavei 134 mellom Seljord og Notodden i Telemark. Tunnelen åpnet i fjor, og det måles jevnlig hastigheter på over 200 km/t.
  • Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen i Ålesund, hvor det har vært mange ulykker.

Egentlig skulle gjennomsnittsmålingen i disse tre tunnelene vært i drift allerede nå i mars, hadde det ikke vært for korona-pandemien.

– Vi tror imidlertid streknings-ATK er på plass her i løpet av våren, før sommertrafikken. Det tekniske er på plass, bare noen formaliteter gjenstår, sier Ranes.

Les også: Denne løsningen fraråder NAF

 Kart

STREKNINGSMÅLING: Kvikneskogen.

  Kart

STREKNINGSMÅLING: Bømlafjordtunnelen.

– Høye hastigheter

Men det stopper ikke med disse tre. Statens vegvesen har også søknader inne hos Samferdselsdepartementet om innføring av gjennomsnittsmåling på ytterligere to strekninger:

  • Riksveg 3 gjennom Kvikneskogen nord for Tynset i Østerdalen.
  • Bømlafjordtunnelen i Vestland fylke, som er en del av Trekantsambandet på E39.

På begge disse stedene var det meningen å innføre målinger i fjor. Men i siste liten ble det stanset av den daværende samferdselsministeren.

– Vi håper på positivt svar nå. Begge steder har høye hastigheter, og over Kvikneskogen er det en god del ulykker, sier Guro Ranes.

Les også: Disse bruktbilene kan du stole på

Streknings-atk-illustrasjonGJENNOMSNITTSMÅLING: Slik fungerer det. Illustrasjon: Statens vegvesen

Gult blink

Gjennomsnittsmåling av fart avslører om bilistene kjører for fort på farlige veistrekninger. Det er utplassert kameraer som måler hvor lang tid du bruker mellom to punkt.

Kjører du for fort, får du et gult blink etter at du har passert det andre kameraet – og boten kommer i posten.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?