POPULÆR: Bybanen vinner reisende i Bergen etter utvidelsen. Nå står banen for hver femte kollektivreise i Bergensområdet. Foto: Pascal Volk

Etter to år med rushtidsavgift:

Halve køen borte i Bergens-trafikken

Køtiden på innfartsveiene til Bergen er halvert etter at det ble nesten dobbelt så dyrt å kjøre bil i rushtiden.

Publisert Sist oppdatert

– De som har råd til å bruke bilen og de som ikke har noe valg kommer nå fortere frem på veiene. Det er betraktelig mindre biler, sier daglig leder Liv Røssland i NAFs avdeling for Bergen og omegn.

For to og et halvt år siden, i februar 2016, ble bomprisen nesten doblet i rushtiden i Bergen. Hensikten var å få færre biler slik at utslippene ble mindre, og lufta bedre.

Grundige studier foretatt av Statens vegvesen viser at prissjokket for bergenserne har hatt effekt. Faktisk dobbelt så stor effekt som beregnet på forhånd.

Les også: Frykter dramatisk økning i bilavgiftene

8000 færre kjøretøy

Samferdselsmyndighetene forventet tre prosent færre biler i døgnet. Nå viser det seg at nedgangen er på syv prosent.

Og i rushen morgen og ettermiddag er nedgangen enda større. Før takstøkningene var det drøyt 60 000 daglige passeringer gjennom bomringen i rush. Nå er det ca 52 000, en nedgang på 8000 kjøretøy.

Det utgjør 13 prosent.

Les også: Her er bomprosjektene på Vestlandet

– Fortsatt litt køer

Mange bergensere unngår de høye satsene i rushtiden ved å kjøre like før eller like etter at prisene er på topp. Likevel har rushtidsavgiftene fått den hyggelige konsekvensen at mange færre sitter mye kortere i køer.

Selv om køene er nesten borte, er ikke NAFs lokalavdeling bare glade.

– Bildet er nyansert. For mange er hverdagsreisen blitt mer komplisert, enten ved at de må kjøre før eller etter rush, eller ved at de må kjøre kollektivt, noe som gjerne tar lenger tid, sier Liv Røssland i NAF Bergen og omegn.

– Er køene helt borte?

– Nei, det er fortsatt litt køer, blant annet ut av byen noen steder og gjerne på fredager. Men det er ikke slik det var før i tiden.

Les også: Så mye koster parkering i storbyene

Flere kollektivreiser

Hva gjør de som ikke kjører bil lenger? Statens vegvesen har undersøkt det også, og funnet ut at de ikke sykler. Det har nemlig ikke blitt flere syklister.

Antall kollektivreisende har derimot økt, med fire prosent i 2016 og ytterligere seks prosent i 2017. Litt av veksten skyldes imidlertid bergensernes nye stolthet; Bybanen, som har blitt utvidet.

Bybanen står nå for hver femte kollektivreise i Bergensområdet.

Det er også en økning i antallet elbiler, som foreløpig ikke betaler i bomringen i Bergen.

Les også: Slik blir bypakken for Bergen