Denne varebilen leverer pakker med droner
DRONER: Mercedes Vision Van har to droner på taket som leverer pakkene den siste biten fram til kundene. Foto: Mercedes
Mercedes Vision Van er elektrisk og selvkjørende
SELVKJØRENDE: Mercedes Vision Van er elektrisk og selvkjørende, men sjåføren har en liten joystick hvor han kan overta styringen. Foto: Mercedes
Mercedes Vision Van lastes automatisk
LASTES AUTOMATISK: Pakkene ligger i spesielle hylleseksjoner som er skreddersydd for å passe inn i lasterommet. Foto: Mercedes
Store pakker må leveres manuelt
STORE PAKKER: Store pakker må fortsatt leveres manuelt av sjåføren. Foto: Mercedes
Mercedes Vision Van er utslippsfri og uten støy.
UTFORDRINGER: Mercedes Vision Van forurenser ikke, er stillegående og kan derfor brukes i sentrum av byer med forbud mot vanlige biler. Foto: Mercedes
Mercedes Vision Van

Framtidens varebil leverer pakker med droner

Mercedes ser inn i framtiden med sin selvkjørende varebil Vision Van. På taket har den to droner som skal levere pakken den siste biten fram til deg.

Stadig flere byer planlegger å innføre kjøreforbud for biler med tradisjonelle bensin- eller dieselmotorer. Mercedes planlegger å innrette seg etter dette og tenker seg denne elektriske varebilen som for det meste kjører selv. Den har riktignok en liten joystick på førerplassen, som gjør det mulig for sjåføren å overta styringen når det er nødvendig. Bilen har en rekkevidde på 27 mil, som skal være tilstrekkelig for en dags kjøring i byområder.

Les også: Dette er de sikreste bruktbilene for barnefamilier

Det mest spennende med Vision Van er imidlertid at den lastes automatisk. Pakkene ligger i spesielle hylleseksjoner som er skreddersydd for å passe inn i lasterommet. På taket finnes to droner, som kan ta med seg pakker på opptil to kilo. De sendes automatisk opp fra varerommet og flys den siste strekningen fram til mottakeren. Sjåføren stopper rett og slett kjøretøyet i ett område av byen og dronene flyr ut pakkene til alle mottakere innen en radius på en og en halv kilometer. Dette betyr raskere levering av pakkene, mindre kjøring og en enklere jobb for sjåføren. Større og tyngre pakker må fortsatt leveres manuelt.

I løpet av de neste fem årene skal Mercedes investere over 4 milliarder kroner i forskning og utviklingen av disse systemene.

 Les også: Irriterende får blinker til venstre i rundkjøring

– For å leve opp til de dramatiske forandringene vi står foran når det gjelder mobilitet i byene, har vi utviklet denne studien av framtidens  varebil. Siden den er elektrisk, kan den kjøre i byer som har forbud mot tradisjonelle kjøretøyer. Den er også bortimot lydløs, og kan derfor brukes på tider av døgnet hvor det er restriksjoner på støy, sier Volker Mornhinweg, sjef for Mercedes-Benz Van Innovation Campus i Stuttgart.