første selvkjørende Volvo XC90 ut fra fabrikken i Gøteborg.
KJØRER SELV: Fredag kjørte første selvkjørende Volvo XC90 ut fra fabrikken i Gøteborg.Over hundre familier i Gøteborg får biler neste år. Foto: Volvo
Erik Coelingh hos Volvo
FÆRRE ULYKKER: – De selvkjørende bilene vil bidra til færre trafikkulykker, samtidig som de vil redusere køene, sier Erik Coelingh, Senior Technical Leader Active Safety hos Volvo. Foto: Volvo
flere kameraer og sensorer "ser" veien rundt bilen.
"SER ALT":Informasjon fra flere videokameraer, radar- og laser-systemer behandles av en kraftig datamaskin i hjulbrønnen i bagasjerommet. Foto: Volvo
første selvkjørende Volvo XC90 ut av fabrikken
I SALG 2021: Dette er den første av over 100 biler som skal levers til vanlige familier i Gøteborg neste år. I 2021 skal de selvkjørende Volvo-bilene komme i vanlig salg. Foto: Volvo
Til familier i Gøteborg

Første selvkjørende Volvo ut fra fabrikken

Fredag morgen rullet første selvkjørende Volvo XC90 ut fra fabrikken i Gøteborg. Dette er den første av over 100 biler som skal levers til vanlige familier i Gøteborg neste år. Der skal bilene være en del av testprosjektet Drive Me. I 2021 skal de selvkjørende Volvo-bilene komme i vanlig salg.

Volvo selv kaller Drive Me som verdens mest ambisiøse og avanserte eksperiment innen selvkjørende biler. De selvkjørende XC90-modellene bygges i en spesiell avdeling i Volvos store fabrikk i Torslanda rett utenfor Gøteborg. Ifølge Volvo vil disse bilene kunne gjøre hverdagen for bilførerne betydelig bedre.

Les også: Vi har kjørt Volvo V90 - verdens mest elegante stasjonsvogn

– De selvkjørende bilene vil bidra til færre trafikkulykker, samtidig som de vil redusere køene, utslippene av skadelige avgasser og gi føreren mulighet til å bruke tiden i bilen på en bedre måte, sier Erik Coelingh, Senior Technical Leader Active Safety hos Volvo.

Allerede i dag har Volvos biler en del funksjoner som gjør dem halv-automatiske. Pilot Assit kan blant annet korrigere styringen automatisk slik at bilen holder seg i kjørebanen. Bilene bremser også automatisk for alt fra fotgjengere til elg og andre biler som kommer i veien. De nye Drive Me-bilene kommer til å ha fullstendige systemet for kjøring uten av føreren behøver å ha hendene på rattet og føttene på pedalene. Foreløpig blir dette i spesielle kjøresoner i Gøteborg. Dette skal skje gjennom noe som Volvo kaller Autonomous Driving Brain – autonom kjøre-intelligens. Informasjon fra flere videokameraer, radar- og laser-systemer behandles av en kraftig datamaskin i hjulbrønnen i bagasjerommet.  

Les også: Dette er Volvos nye, ladbare småbiler

– Å få bilene ut på veien i vanlig trafikk blir en milepæl for Drive Me prosjekjtet. Vanlige bileiere har en annen tilnærming til selvkjørende biler enn det vi ingeniører har. For oss er det viktig å få erfaring med hvordan de bruker disse selvkjørende bilene i hverdagstrafikken, sier Erik Coelingh.

– Vi skal nå først gjennomføre en krevende testfase med disse selvkjørende bilene for å sikre oss at alle systemene fungerer som de skal. Etter testfasen, som overvåkes av Volvos ingeniører, kommer bilene til å overleveres til familiene som skal delta i prosjektet.