BREMS: Produksjonen går unna på Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg, men salget går ikke like radig etter WLTP-innføringen 1. september. Foto: Volkswagen AG

Klar trend etter WLTP:

Nybilsalget i EU faller for tredje måned på rad

Salget av nye biler i EU falt i november med åtte prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Det er tredje måned på rad med nedgang i nybilsalget.

Publisert Sist oppdatert

Den europeiske foreningen for bilprodusenter (ACEA) mener den negative trenden skyldes de nye utslippskravene som ble innført 1. september.

Da ble den gamle målemetoden New European Driving Cycle (NDEC) erstattet med målemetoden Worldwide Harmonized Light Vehichle Test Procedure (WLTP).

WLTP har større variasjon og tar mer hensyn til et gjennomsnittlig kjøremønster, noe som gir et mer realistisk bilde av bilens reelle utslipp og drivstofforbruk. Metoden gir høyere CO2-utslippstall og drivstofforbruk enn den gamle.

Les også: Fall også i det norske bilsalget

Hoppet i forkant

– I forkant av introduksjonen av den nye WLTP-testen i september, hoppet antallet nyregistreringer av biler med 31,2 prosent i august, noe som har ført til et fall i etterspørselen i månedene etter, skriver ACEA i en uttalelse.

Til sammen ble det registrert 1,12 millioner nye biler i EU i november.

I løpet av perioden januar-november sto Volkswagen, markedsleder i EU, for 23,9 prosent av nybilsalget. Franske PSA og Renault var på andre og tredjeplass på markedsandel med henholdsvis 16,3 og 10,6 prosent, etterfulgt av Fiat-Chrystler med 6,7 prosent og Ford med 6,4 prosent.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner

(©NTB)