elbilsalget i Norge går kraftig ned i år
KRAFTIG FALL: Salget av elektriske biler gikk ned med 37 prosent i juli.Fortsatt er elbilsalget svært høyt i Norge. Foto: Rune Korsvoll
elbiler md lang rekkevidde øker salget i første halvår. Opel Ampera-e er en ny elbil med lang rekkevidde som kommer til Norge neste år.
NYE ELBILER: – Mens albilsalget totalt går ned, opplever elbiler med lang rekkevidde økt salg. Opel Ampera-e er en ny elbil med lang rekkevidde som kommer til Norge neste år Foto: Opel
elbilsalget vil øke igjen mener Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV
VIL ØKE IGJEN: – Når de nye elbilene med lenger rekkevidde nå kommer, er jeg temmelig sikker på at salget vil øke igjen, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken. Foto: OFV
Salget stuper

Er nordmenns kjærlighet til elbiler i ferd med å dø?

I juli gikk salget av elektriske biler i Norge ned med hele 37,1 prosent sammenliknet med juli i fjor. Dette forsterker en tendens vi har sett siden mars i år, da nedturen startet. Er nordmenns kjærlighet til elbiler i ferd med å dø?

Så langt i år er det registrert 10.945 nullutslippsbiler i Norge. Det er 4.481 færre enn i samme periode i fjor. Mest solgt er fortsatt VW e-Golf, men den har også den største nedgangen i salget, sammen med Tesla Model S.

Les også: Nå kommer elbilene med lang rekkevidde

 – Nedgangen i elbil-salget er relativt kraftig, men jeg tror ikke dette er en varig tendens. Ser vi nærmere på tallene viser det seg at flere av elbilene som nå har kommet med forlenget rekkevidde, som BMW i3 og Nissan Leaf, har en solid økning i salget første halvår. Flere elbiler, som VW e-Golf og nye Opel Ampera-e, kommer snart med batteripakker som gir økt rekkevidde. Da er jeg temmelig sikker på at salget vil øke igjen. Nye grupper av kjøpere vil komme til, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken. Han peker på at elbilsalget i Norge fortsatt er svært høyt sammenliknet med andre land.

– Hittil i år er det tross alt registrert 10.945 nye nullutslippsbiler i Norge. Det er riktignok 4.481 færre enn i samme periode i fjor, men tar vi med de såkalt ”bruktimporterte”, som ofte har en eller to kilometer på telleren, snakker vi om 13.866 biler. Ingen andre land i Europa er i nærheten av dette, sier Thorsen.

Les også: Dette er elbilene uten batteri og rekkeviddeangst

Mens salget av rene elektriske biler synker, øker salget av ladbare hybridbiler kraftig i Norge. Så langt i år er det solgt 12.203 slike, mot 4.157 i fjor. Årsaken er blant annet at mange nye modeller som VW Passat, BMW 2-serie og Mercedes C-klasse, er kommet på markedet. Fortsatt er Mitsubishi Outlander den mest populære ladbare hybrid-modellen. Totalt hadde biler med hybriddrivverk en markedsandel på 26,4 prosent i juli.

I juli ble det registrert 11.040 nye personbiler totalt i Norge. Dette er 1.354 færre (-10,9 %) enn i juli 2015. Hittil i år er det registrert 88.789 nye person biler, det er 2008 flere (+2,3 %) enn i samme periode i 2015.

De ti mest solgte elbilene

I juni, hittil i 2016 og hittil i 2015

1. Volkswagen Golf

279

3 138

5 537

2. Nissan Leaf

237

2 829

1 850

3. Renault Zoe

79

1 309

1 073

4. Tesla Model S

43

1 284

2 896

5. BMW i3

98

1 201

807

6. Mercedes-Benz B-klasse

104

865

793

7. Kia Soul

102

752

437

8. Volkswagen up!

44

667

911

9. Nissan NV200

55

233

170

10. Peugeot iOn

8

199

374

 

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Tallene omfatter ikke ”bruktimporterte” elbiler.