Lexus RC 300h er en brask sportbil
SPORTSBIL: Lexus RC 300h et godt valg for alle som ønsker seg en sportsbil som ser rå ut, ikke koster skjorta og som fungerer supert i hverdagen. Foto: Rune Korsvoll
Interiøret i Lexus RC 300h 2016 er sportslig
MANGE KNAPPER: Følelsen av komfort bak rattet er høy. Baksetet er trangt og knapper og betjeningshendler er spredt rundt omkring. Foto: Rune Korsvoll
Baksetet i Lexus RC 300h er trangt
BAKSETET: Baksetet i Lexus RC 300h er i trangeste laget for voksne. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Lexus RC 300h 2016

Lexus RC 300h - en sportsbil utenom det vanlige

Lexus RC 300h har 223 hester under panseret og et utseende som lover det dobbelte. Men når du setter deg bak rattet føles den som et lam … helt til du legger litt ekstra tyngde på høyrebeinet.

Les også: Dette er årets raskeste og barskeste biler

Vi har tidligere kjørt storebror Lexus RC F. Den har en V8-motor på 477 hester under panseret og er et råskinn av en sportsbil. RC 300h har omtrent det samme utseendet – som lover både dunder og brak når du fyrer opp. Men under skallet i denne bilen sitter det et hybriddrivverk med en firesylindret bensinmotor og en elmotor som til sammen yter 223 hester. Kjørefølelsen blir derfor en helt annen. Der hvor RC F er rå og brutal, er RC 300h myk og komfortabel. Det trinnløse automatgiret bidrar mye til dette.

Førerplassen gir en sportslig følelse, men det er først når du tråkker full gass at bilen viser hva den kan. Da går 0-100 km/t unna på 8,6 sekunder. Ikke veldig imponerende, men bra nok for de fleste. Også prisen er forskjellig fra storebror. Mens F-modellen koster rundt 1,4 millioner, står det 554.300 kroner på prislappen til hybrid-utgaven.

Les også: En sportsbil-suksess uten sidestykke

Dermed blir Lexus RC 300h et rasjonelt valg for deg som ønsker en sportsbil som ser rå ut, ikke koster skjorta og som fungerer supert i hverdagen. Fabrikken påstår at du kan få et forbruk rundt 0,5 liter på mila. Vi klarte rundt 0,55 på pen kjøring i by og på landevei.

En sportsbil-entusiast vil sikker trekke fram som negativt at bremsene ikke er like presise som på en del andre sportsbiler. Dette skyldes at bremsene i første fase regenererer strøm til elmotoren. Han vil sikkert også hevde at styringen kunne vært enda presis og understell stivere. Men til hverdagsbruk fungerer det  godt slik det er.

Les også: Toyotas nye sportsbil bygget i tre

Svakhetene til de to bilene er omtrent de samme: Baksetet er trangt og ikke veldig enkelt å komme seg inn og ut av. Bagasjerommet er lite. Men du forventer neppe en familiebil hvis du kjøper en RC 300h. Betjeningen av den store skjermen på dashbordet er vanskelig med den svært følsomme ”padden” på konsollen mellom forsetene. Det bør Lexus gjøre noe med.

DATA

Pris: Testbil kr 554.300. Motor: Bensin-elektrisk hybrid, 223 hk + trinnløst automatgir, 0,50 l/mil blandet, CO2 113 g/km. Lengde: 4,70 m. Bagasjerom: 340 lit.